Zakaz łączenia funkcji, a wygaśnięcie mandatu burmistrza - wyrok WSA w Kielcach

Komisarz wyborczy nie mógł postanowić o wygaśnięciu mandatu burmistrza z powodu zakazu łączenia funkcji.

Publikacja: 28.10.2016 07:53

Zamek w Chęcinach.

Zamek w Chęcinach.

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

W sierpniu 2016 r. komisarz wyborczy w Kielcach ogłosił postanowienie o wygaśnięciu mandatu Roberta Jaworskiego, burmistrza miasta i gminy Chęciny. Powód to naruszenie ustawowego zakazu łączenia funkcji w samorządzie z zatrudnieniem w administracji rządowej.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach Robert Jaworski zarzucił naruszenie ustawy o samorządzie gminnym i kodeksu wyborczego. Artykuł 492 § 5 kodeksu stwierdza, że w razie złamania ustawowego zakazu łączenia funkcji wójta z zatrudnieniem wygaśnięcie mandatu stwierdza rada gminy, a nie komisarz wyborczy. Komisarz błędnie przyjął, że praca w Państwowym Instytucie Geologicznym – Państwowym Instytucie Badawczym, jest zatrudnieniem w administracji rządowej. Przez cały czas burmistrz miał urlop bezpłatny, a 8 sierpnia 2016 r. w ogóle odszedł z Instytutu.

Podczas rozprawy przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym komisarz podtrzymał stanowisko, że Państwowy Instytut Geologiczny wykonuje zadania państwa w zakresie geologii. Udzielenie urlopu bezpłatnego nie przerywa stosunku pracy. Ustanie tego stosunku 8 sierpnia nie ma znaczenia.

Sąd przypomniał, że zgodnie z kodeksem wyborczym i w zależności od konkretnych przesłanek wygaśnięcie mandatu stwierdza albo rada gminy i komisarz wyborczy, albo wyłącznie rada. Komisarz wyborczy będzie właściwym organem, gdy wójt podejmie zatrudnienie w administracji rządowej już po złożeniu ślubowania. Na wygaszenie mandatu ma 14 dni od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia. Jeśli natomiast nie zrzeknie się funkcji lub nie zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej w terminie trzech miesięcy – a więc gdy były wykonywane jeszcze przed wyborem – o wygaśnięciu mandatu (w terminie 30 dni) orzeka rada gminy. Zdaniem WSA ocena, czy zaszły przesłanki wygaśnięcia mandatu burmistrza Chęcin, należy w tej sprawie do rady gminy. Komisarz wyborczy był organem niewłaściwym – orzekł sąd, uchylając zaskarżone postanowienie.

Wyrok oznacza, że Robert Jaworski jest burmistrzem Chęcin.

W sierpniu 2016 r. komisarz wyborczy w Kielcach ogłosił postanowienie o wygaśnięciu mandatu Roberta Jaworskiego, burmistrza miasta i gminy Chęciny. Powód to naruszenie ustawowego zakazu łączenia funkcji w samorządzie z zatrudnieniem w administracji rządowej.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach Robert Jaworski zarzucił naruszenie ustawy o samorządzie gminnym i kodeksu wyborczego. Artykuł 492 § 5 kodeksu stwierdza, że w razie złamania ustawowego zakazu łączenia funkcji wójta z zatrudnieniem wygaśnięcie mandatu stwierdza rada gminy, a nie komisarz wyborczy. Komisarz błędnie przyjął, że praca w Państwowym Instytucie Geologicznym – Państwowym Instytucie Badawczym, jest zatrudnieniem w administracji rządowej. Przez cały czas burmistrz miał urlop bezpłatny, a 8 sierpnia 2016 r. w ogóle odszedł z Instytutu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP