Wybory samorządowe: nieprawidłowości w spisie wyborców - jak wnieść reklamację

Głosować będą osoby wpisane do stałego rejestru wyborców. Na jego podstawie powstają spisy wyborców, na których sporządzenie gminy mają czas do 30 września.

Publikacja: 25.09.2018 06:50

Wybory samorządowe: nieprawidłowości w spisie wyborców - jak wnieść reklamację

Foto: Fotorzepa, Robert Wójcik

Osoby zameldowane w danej gminie na pobyt stały są z urzędu wpisywane do rejestru wyborców. Można być ujętym tylko w jednym rejestrze. Rejestr jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy.

Czytaj także: Zarejestruj się on line na wybory

Wpis do rejestru wyborców może nastąpić także na wniosek. Osoby:

- stale zamieszkałe w gminie, ale bez zameldowania na pobyt stały,

- nigdzie niezamieszkałe i przebywające stale na obszarze gminy bądź

- stale zamieszkałe w gminie, ale pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały w tej gminie, które chcą być wpisane do rejestru wyborców pod adresem stałego zamieszkania,

mogą złożyć w urzędzie gminy, właściwym ze względu na miejsce stałego zamieszkania, wniosek o wpisanie ich do rejestru (por. wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej z 13 sierpnia 2018 r., nr ZPOW-501-103/18, www.pkw.gov.pl).

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wyda decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru, w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku. Przed wydaniem decyzji wójt ma obowiązek sprawdzić, czy osoba wnosząca o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze gminy.

Decyzję o odmowie wpisania, wraz z uzasadnieniem, niezwłocznie doręcza się wnioskodawcy. Od tej decyzji można wnieść skargę do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem wójta, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji. Sąd rozpoznaje skargę w terminie 3 dni od dnia jej doręczenia. Od postanowienia sądu nie przysługuje środek prawny.

Wniesienie i rozpatrzenie reklamacji

Każdy może wnieść do wójta reklamację na nieprawidłowości w rejestrze wyborców, w tym w sprawie:

- pominięcia wyborcy w rejestrze,

- niewłaściwych danych o osobach wpisanych do rejestru czy

- ujęcia w rejestrze osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy.

Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu. Wójt ma obowiązek rozpatrzyć reklamację, w terminie 3 dni od dnia wniesienia, i wydać decyzję w sprawie. Decyzję, wraz z uzasadnieniem, doręcza się niezwłocznie wnoszącemu reklamację, a gdy dotyczy ona innych osób, to także tym osobom.

Na decyzję nieuwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie z rejestru wyborców wnoszący reklamację bądź osoba skreślona z rejestru może wnieść, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji, skargę – za pośrednictwem wójta – do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Również w tym przypadku sąd ma 3 dni na rozpoznanie skargi. Od postanowienia sądu nie przysługuje środek prawny.

Ujęcie w spisie wyborców

Spisy wyborców służą do przeprowadzania głosowania w wyborach, które zostały zarządzone. Spisy są sporządzane i aktualizowane przez gminę na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy zameldowani na pobyt stały w gminie, którzy nie złożyli wniosku o wpisanie do rejestru w innym miejscu, a także wyborcy wpisani do rejestru na swój wniosek, zostają wpisani z urzędu do spisu wyborców w gminie, w której są ujęci w rejestrze wyborców, sporządzanego dla obwodu głosowania właściwego dla ich miejsca zamieszkania. Natomiast wyborca zameldowany na pobyt czasowy (przebywający czasowo), który nie został wpisany do rejestru wyborców w gminie właściwej dla miejsca czasowego zameldowania (pobytu), jest ujęty w spisie wyborców w miejscu jego zameldowania na pobyt stały.

Spis sporządza się w 2 egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania, według miejsca zamieszkania wyborców. W przypadku najbliższych wyborów samorządowych jest na to czas do 30 września. Do 16 października wyborcy mogą składać wnioski o dopisanie do spisu wyborców w wybranym obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce ich stałego zamieszkania. W przeddzień wyborów, czyli 20 października, jeden egzemplarz spisu zostanie przekazany przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej.

W dniu wyborów obwodowe komisje wyborcze dopiszą do spisu wyborców, którzy zostali pominięci w spisie, jeżeli udokumentują, że stale zamieszkują na terenie danego obwodu głosowania, a urząd gminy potwierdzi, że są ujęci w rejestrze wyborców, przy czym urząd nie otrzymał zawiadomienia o utracie przez nich prawa wybierania.

Udostępnienie do wglądu i reklamacje

Również spis wyborców jest udostępniany do wglądu w urzędzie gminy. Od 1 do 15 października wyborca będzie mógł sprawdzić w urzędzie gminy czy został uwzględniony w spisie. Wójt powiadamia wyborców, w zwyczajowo przyjęty sposób, o sporządzeniu spisu oraz o miejscu i czasie jego udostępniania. Każdy może wnieść reklamację w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu. W przypadku reklamacji na nieprawidłowości w spisie wyborców, terminy rozpatrzenia reklamacji i wniesienia skargi do sądu rejonowego wynoszą 2 dni. ?

Terminarz wyborczy

- do 30 września – sporządzenie spisów wyborców w urzędzie gminy,

- od 1 do 8 października – złożenie wniosku o dopisanie do spisu wyborców przez osoby, które chcą głosować w miejscu odbywania służby (osoby, które przybędą do miejsca zakwaterowania po tym terminie, mogą złożyć wniosek do 19 października),

- do 12 października – składanie wniosków o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania,

- do 16 października – składanie przez wyborców wniosków o dopisanie ich do spisu wyborców w wybranym obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce ich stałego zamieszkania.

Ważne przepisy

- art. 18-37 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 754 ze zm.),

rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 13 sierpnia 2018 r. - w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (DzU z 2018 r. poz. 1561),

- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1316),

- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 29 grudnia 2014 r. w sprawie spisu wyborców (DzU z 2015 r. poz. 5). -

Osoby zameldowane w danej gminie na pobyt stały są z urzędu wpisywane do rejestru wyborców. Można być ujętym tylko w jednym rejestrze. Rejestr jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy.

Czytaj także: Zarejestruj się on line na wybory

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów