Zezwolenie na inwestycję na podstawie specustawy drogowej bez oceniania projektu - wyrok WSA

Organy zezwalające na inwestycję na podstawie specustawy drogowej nie mogą korygować jej lokalizacji, przebiegu ani warunków technicznych.

Publikacja: 14.04.2020 07:33

Zezwolenie na inwestycję na podstawie specustawy drogowej bez oceniania projektu - wyrok WSA

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski

Inwestor działa bowiem w interesie publicznym, który ma prymat nad interesem indywidualnych obywateli – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim.

Projekt rozbudowy trzech odcinków dróg gminnych w związku z przebudową skrzyżowania ulic przedstawił prezydent miasta, działający na podstawie tzw. specustawy drogowej z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Na jego wniosek starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę.

Czytaj też: Ograniczanie praw właścicieli przy prowadzeniu inwestycji drogowych

Od decyzji starosty odwołał się do wojewody lubuskiego Adam Z. (dane zmienione), użytkownik wieczysty nieruchomości przy jednym z odcinków drogi przeznaczonych do rozbudowy. Domagał się uchylenia bądź zmiany decyzji, ustalającej m.in. granice podziału jego działki. Umieszczenie jeszcze jednego pasa zieleni poza pasem drogowym spowoduje nadmierne wywłaszczenie oraz odetnie jego działkę od chodnika. Uniemożliwi to zabudowę pozostałej części nieruchomości.

Poza tym brak dostępu z chodnika do działki usługowej narusza przepisy rozporządzenia z 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Wojewoda wyjaśnił, że według przepisów specustawy organy orzekające w sprawie zezwolenia na inwestycję drogową są związane wnioskiem zarządcy drogi i nie mają uprawnień do oceny rozwiązań projektowych. Nie mogą też dokonywać żadnych zmian, np. lokalizacji, przebiegu czy parametrów technicznych konkretnej inwestycji. Wojewoda utrzymał w mocy decyzję starosty.

Pas zieleni może być zresztą elementem pasa drogowego, jeżeli pełni funkcje estetyczne lub związane z ochroną środowiska.

Skarga na decyzję wojewody wniesiona przez Adama Z. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim nie odniosła skutku. Sąd przypomniał, że organy administracji wydające zezwolenie na inwestycję drogową są związane treścią wniosku zarządcy drogi. Nie mogą więc oceniać racjonalności czy słuszności rozwiązań projektowych. Nie mają uprawnień do zmian, np. korygowania w zezwoleniu przebiegu oraz parametrów technicznych inwestycji. Dotyczy to wszystkich jej elementów określonych obligatoryjnie w ustawie, jak linie rozgraniczające teren, w tym granice pasów drogowych. Gdy zostały spełnione przesłanki specustawy, właściwy organ ma bezwzględny obowiązek udzielenia zezwolenia na inwestycję. Ta ustawa zakłada bowiem, że prowadzący inwestycję drogową działa w interesie publicznym, który ma w tym kontekście prymat nad interesem indywidualnych obywateli – orzekł sąd.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: II SA/Go 860/19a

Inwestor działa bowiem w interesie publicznym, który ma prymat nad interesem indywidualnych obywateli – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim.

Projekt rozbudowy trzech odcinków dróg gminnych w związku z przebudową skrzyżowania ulic przedstawił prezydent miasta, działający na podstawie tzw. specustawy drogowej z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Na jego wniosek starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów