Ustalenie stosunku pracy zleceniobiorcy pracującego w urzędzie

Zleceniobiorca pracujący w urzędzie może wystąpić o ustalenie istnienia stosunku pracy. Jednak nawet, jeśli sąd uzna jego racje, nie wejdzie on automatycznie do korpusu służby cywilnej.

Publikacja: 06.09.2016 06:45

Ustalenie stosunku pracy zleceniobiorcy pracującego w urzędzie

Foto: 123RF

Nie tylko pracodawcy prywatni zatrudniają pracowników na umowach cywilnoprawnych. Robią to też urzędy i inne instytucje państwowe pozyskując w ten sposób pracowników potrzebnych np. do wykonania określonych zadań, które nie są możliwe do wykonania na bieżąco przez pracowników urzędu w ramach realizowanych przez nich obowiązków. Jeśli charakter tak wykonywanej pracy pozwala na takie zatrudnienie wszystko w porządku. Żadne przepisy nie zabraniają, bowiem zatrudniania pracowników na umowach cywilnoprawnych, chociaż w administracji rządowej jest to oczywiście zatrudnienie poza korpusem służby cywilnej. Kłopot powstaje, gdy tak zatrudniona osoba faktycznie wykonuje obowiązki przypisane do stanowiska znajdującego się w korpusie sc i robi to na warunkach i w sposób charakterystyczny dla stosunku pracy.

Zleceniobiorca może iść do sądu

Urzędy wybierają ten sposób zatrudnienia pracowników gdyż jest to najłatwiejszy (brak obowiązku przeprowadzania otwartego i konkurencyjnego naboru) i najtańszy (ograniczenie kosztów zatrudnienia) sposób pozyskiwania nowych osób do pracy. Osoby zatrudniane w ten sposób zwykle godzą się na to wiedząc, że upierając się przy umowie o pracę nie mają szans na dostanie się do urzędu. Niektórym zresztą takie zatrudnienie odpowiada.

Pracodawcy muszą jednak liczyć się z tym, że nawet, jeśli początkowo pracownik wyraża zgodę na umowę cywilnoprawną to z czasem może zmienić zdanie i próbować zawalczyć o normalny etat. I jeśli faktycznie pracę wykonuje w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy ma szansę, by jego starania zakończyły się sukcesem. Musi tylko zgłosić sprawę inspektorowi pracy lub iść z nią do sądu pracy. Zarówno, bowiem sam pracownik jak i inspektor pracy mogą, wnieść pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy.

Ważne

Sąd może ustalić istnienie stosunku pracy także wtedy, gdy strony w dobrej wierze zawierają umowę cywilnoprawną, lecz jej treść lub sposób realizacji odpowiada cechom stosunku pracy.

Cechy charakterystyczne

Badając sprawę sąd sprawdzi jak praca była wykonywana i czy mimo nazwy umowy zatrudnienie nie miało charakteru pracowniczego. Jak uznał, bowiem Sąd Najwyższy w wyroku z 9 lipca 2008 r. (I PK 315/07, Legalis nr 174657) ani zamiar zawarcia umowy dzieło, a także świadome podpisanie takiej umowy nie mogą nadać cywilnoprawnego charakteru zatrudnieniu zainicjowanemu taką umową, jeśli wykazuje ono w przeważającym stopniu cechy stosunku pracy. Jakie to cechy?

Definicje stosunku pracy podaje art. 22 kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Cechami charakterystycznymi stosunku pracy jest więc osobiste wykonywanie pracy:

- w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę,

- pod kierownictwem pracodawcy,

- na jego ryzyko,

- za wynagrodzeniem.

Przy czym jak podkreślił SA w Krakowie (wyrok z 16 lipca 2013 r. III AUa 24/13, www.orzeczenia.ms.gov.pl) w ramach stosunku pracy praca jest wykonywana „na ryzyko" pracodawcy, który z reguły dostarcza pracownikowi narzędzi, materiałów i innych środków niezbędnych do wykonywania umówionych obowiązków oraz ponosi ujemne konsekwencje niezawinionych błędów popełnianych przez pracownika (tzw. ryzyko osobowe). A ponadto w zasadzie jest obowiązany spełniać wzajemne świadczenie na rzecz pracownika w przypadkach zakłóceń w funkcjonowaniu zakładu pracy, np. przestojów (tzw. ryzyko techniczne) lub złej kondycji ekonomicznej przedsiębiorstwa (tzw. ryzyko gospodarcze).

Tylko umowa o wykonanie (lub wykonywanie) pracy nieodpowiadającej powyższym właściwościom nie powoduje powstania stosunku pracy, nawet, jeżeli praca ta spełnia niektóre z podanych warunków. O rodzaju umowy świadczy, bowiem nie jej nazwa i wola stron, lecz sposób świadczenia czynności określonych umową (art. 22 § 1 i § 11 kp), przy czym zakazane jest zastępowanie umów o pracę umowami cywilnoprawnymi, jeśli zachowane są cechy stosunku pracy (art. 22 § 12) w zw. z art 22 § 1 kp). Stosownie do ochronnej funkcji prawa pracy i bezwzględnych zasad wynikających z zapisów kp, umowa spełniająca warunki umowy o pracę musi być uznana za taką, nawet wbrew woli stron.

Termin na weryfikację umowy

Z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy zainteresowana osoba może wystąpić w każdym czasie, nawet po kilku latach od zaprzestania pracy w urzędzie. Powództwo to nie ulega, bowiem przedawnieniu. Przedawnieniu ulegają tylko roszczenia, z jakimi może ona wystąpić do pracodawcy, jeśli sąd uzna jej racje. Ale nawet wtedy pracownik może być zainteresowany, żeby do ustalenia istnienia stosunku pracy jednak doprowadzić. Bo jeśli nawet (z powodu przedawnienia) nie będzie mógł domagać się od pracodawcy należnego urlopu (bądź ekwiwalentu za ten urlop, jeśli nie jest już w urzędzie zatrudniony), wynagrodzenia za godziny nadliczbowe - jeśli praca ponadnormatywna miała miejsce, czy wyrównania pensji – jeśli otrzymywane przez niego wynagrodzenie było niższe od obowiązującego wówczas minimalnego wynagrodzenia za pracę, to może jednak potrzebować tego ustalenia w innym celu.

Jak uznał, bowiem SN w uzasadnieniu wyroku z 29 marca 2001 r. (I PKN 333/00, OSNP 2003/1/12) swoistość stosunku pracy polega na tym, że jego byt stanowi przesłankę powstania innych stosunków prawnych (i to ex lege, jak np. stosunku ubezpieczenia społecznego? Ustalenie istnienia stosunku pracy warunkuje zatem prawo do niektórych bieżących i przyszłych świadczeń z ubezpieczeń społecznych, a także rzutuje, poprzez konstrukcję stażu ubezpieczenia, na ich wysokość. Może mieć znaczenie dla uzależnionych od okresu zatrudnienia przyszłych świadczeń - prawa do nich lub ich wymiaru - z kolejnych stosunków pracy (np. dodatku stażowego czy nagrody jubileuszowej).

Konieczne rozliczenia

Takie ustalenie wiąże się, zatem z określonymi obowiązkami dla pracodawcy, nie tylko wobec samego zatrudnionego. Zmusza go też m.in. do weryfikacji jego wzajemnych rozliczeń z ZUS i urzędem skarbowym. A to oznacza konieczność korekty przesłanych do nich wcześniej dokumentów (np. w przypadku ZUS korekty zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń społecznych i to od dnia, kiedy powstał obowiązek objęcia go ubezpieczeniami z tytułu stosunku pracy oraz korekty wielu dokumentów rozliczeniowych), a także zapłacenia wszystkich powstałych w wyniku zmiany stosunku prawnego łączącego strony należności wraz z odsetkami.

W urzędach trochę inaczej

Zakres obowiązków, jakie spadają na pracodawcę zatrudniającego osobę, której sąd ustalił istnienie stosunku pracy nie zależą od jego statusu, formy organizacyjnej, stosunków własnościowych itp. Urzędy nie stanowią tu żadnego wyjątku. Jednak zleceniobiorca zatrudniony w urzędzie, który doprowadzi do ustalenia istnienia stosunku pracy nie będzie miał takich samych praw jak inne osoby zatrudnione tam od razu na podstawie umowy o pracę pracownicy. Nie stanie się, bowiem jak oni członkiem korpusu służby cywilnej.

Przykład

Informatyk przez prawie cztery lata pracował w jednym z ministerstw na podstawie zawieranych kolejno kilku umów zlecenia. Pracodawca obiecywał mu zawarcie umowy o pracę, ale nie dotrzymał słowa. Kiedy pracodawca zdecydował nie przedłużać z nim umowy zlecenia na kolejny okres informatyk wystąpił do sądu z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy przez cały okres, kiedy świadczył pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej. Sąd Najwyższy, do którego sprawa w trafiła uznał jego roszczenie. Podkreślił jednak, że stosunek pracy w służbie cywilnej nie może być zawarty poza procedurą konkursową. Uznał, więc, że urząd zawarł z nim umowę o pracę, ale poza korpusem służby cywilnej, wyłącznie na podstawie kodeksu pracy (wyrok SN z 25 maja 2016 r. II PK 185/15. www.sn.pl). Oznacza to, że jego uprawnienia  i obowiązki wynikać mogą tylko z tego aktu (kp) a nie z ustawy o służbie cywilnej.

podstawa prawna: art. 3 pkt.1, art. 26, art. 35 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345)

podstawa prawna: art. 22 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 1502 ze zm.)

Nie tylko pracodawcy prywatni zatrudniają pracowników na umowach cywilnoprawnych. Robią to też urzędy i inne instytucje państwowe pozyskując w ten sposób pracowników potrzebnych np. do wykonania określonych zadań, które nie są możliwe do wykonania na bieżąco przez pracowników urzędu w ramach realizowanych przez nich obowiązków. Jeśli charakter tak wykonywanej pracy pozwala na takie zatrudnienie wszystko w porządku. Żadne przepisy nie zabraniają, bowiem zatrudniania pracowników na umowach cywilnoprawnych, chociaż w administracji rządowej jest to oczywiście zatrudnienie poza korpusem służby cywilnej. Kłopot powstaje, gdy tak zatrudniona osoba faktycznie wykonuje obowiązki przypisane do stanowiska znajdującego się w korpusie sc i robi to na warunkach i w sposób charakterystyczny dla stosunku pracy.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów