Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach 28 marca 2019 r., sygn. II SA/Ke 129/19, wypowiedział się na temat sposobu orzekania organów administracji w sytuacji, w której Trybunał Konstytucyjny stwierdził częściową niekonstytucyjność przepisu ustawy. Zgodnie z omawianym orzeczeniem taki wyrok zmienia stan prawny i organ administracji publicznej na podstawie art. 6 Kodeksu postępowania administracyjnego (zasada legalizmu – działanie na podstawach i w granicach prawa) zobowiązany jest do samodzielnego ustalenia nowego stanu prawnego. Nie jest konieczne oczekiwanie na interwencję prawodawcy, które dostosuje przepisy ustawy do orzeczenia TK.
Czytaj także: Bez rozprawy można sprawę osądzić szybciej
Świadczenie pielęgnacyjne
W omawianej sprawie WSA orzekał w przedmiocie decyzji ws. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Takie postępowanie prowadzone jest w trybie Kodeksu postepowania administracyjnego (k.p.a.): w I instancji decyzję wydaje wójt, odwołanie składa się do właściwego samorządowego kolegium odwoławczego. Jednym z przepisów stosowanych przy wydaniu decyzji w takiej sprawie jest art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, który brzmi następująco: „świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała: nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia".
Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 21 października 2014 r., sygn. K 38/13 uznał, że przepis ten jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP (zasada równości wobec prawa) w zakresie w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności.
Strona ubiegała się o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność opieki nad członkiem rodziny u którego niepełnosprawność istnieje od 71 roku życia. Tymczasem przepis art. 17 ust. 1b. przewiduje, że niepełnosprawność członka rodziny powinna powstać przed ukończeniem przezeń 18 roku życia.