Blisko 100 mln zł na nowe tramwaje dla Poznania

Umowę o dofinansowanie umożliwiającą zakup 20 niskopodłogowych tramwajów dla poznańskiego MPK podpisano w piątek w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego

Aktualizacja: 23.12.2016 16:01 Publikacja: 23.12.2016 15:41

Foto: Fotorzepa

Oprócz zakupu taboru parafowany dokument przewiduje modernizację i usprawnienia w zajezdni tramwajowej, unowocześnienie systemu informowania pasażerów na przystankach, jak również zintegrowanie transportu komunikacji miejskiej z ruchem... rowerowym.

Po raz pierwszy poznański przewoźnik wybuduje ścieżkę rowerową w ościennej gminie (Suchy Las). Budowa ta umożliwi dojazd jednośladem do przystanku autobusowego i pozostawienie przy nim roweru.

W pierwszym etapie powstanie trasa rowerowa o długości 1,67 km łącząca Biedrusko z przystankiem w Radojewie. Grzegorz Wojtera- wójt gminy Suchy Las- wyjaśnia, że inwestycja rowerowa jest bardzo ważna dla mieszkańców, a jednocześnie jest ona skomplikowana. Prowadzi ona wzdłuż bardzo ruchliwej drogi powiatowej, a w dodatku z jednej strony jest teren poligonu, a z drugiej strony rezerwaty przyrody. Wytyczenie miejsca dla rowerzystów wymagało więc wielu zabiegów i urzędniczych uzgodnień. Przewiduje się, że oddanie tego traktu nastąpi w połowie przyszłego roku.

Całość projektu zgłoszonego przez MPK w tym zakup tramwajów, ma wartość przekraczającą 96,8 mln zł i przewiduje się, że zostanie sfinalizowane do końca przyszłego roku. Kwota unijnego dofinansowania wynosi ok. 67, 2. W toku jest już postępowanie przetargowe na dostawę taboru. Wojciech Tulibacki - prezes MPK- Poznań podkreśla, że po zakupie nowych pojazdów, w stolicy Wielkopolski w 53 proc. tramwajów będzie niska podłoga ułatwiająca wsiadanie i wysiadanie (obecnie 43 proc.).

Marek Woźniak - marszałek województwa wielkopolskiego- w piątek podkreślał, że wspierany unijnymi pieniędzmi projekt jest najdroższy w konkursie nazwanym „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego" Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014 – 2020 i - jego zdaniem- bez wątpienia będzie on widoczny w Poznaniu. To nie tylko zakup tramwajów - mówił. Nie tylko szybki i bezpieczny transport publiczny. To również rozwiązanie istotnej sprawy bezpieczeństwa osób korzystających z rowerów. A z punktu widzenia Unii Europejskiej to ważny element obniżenia emisji CO2 i poprawa jakości powietrza- zaznaczał.

Marszałek poinformował także, że Zarząd Województwa Wielkopolskiego podjął uchwałę dotyczącą wyboru wniosku o dofinansowanie w ramach Działania 5.1 „Infrastruktura drogowa regionu (...) w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania". Tym samym- mówił- przyznaliśmy dofinansowanie ze środków EFRR projektowi pozakonkursowemu „Przebudowa drogi wojewódzkiej 196 (ulicy Gdyńskiej) od skrzyżowania z ulicą Bałtycką do granicy miasta". Wartość tego dofinansowania to prawie 41 mln zł.

Oprócz zakupu taboru parafowany dokument przewiduje modernizację i usprawnienia w zajezdni tramwajowej, unowocześnienie systemu informowania pasażerów na przystankach, jak również zintegrowanie transportu komunikacji miejskiej z ruchem... rowerowym.

Po raz pierwszy poznański przewoźnik wybuduje ścieżkę rowerową w ościennej gminie (Suchy Las). Budowa ta umożliwi dojazd jednośladem do przystanku autobusowego i pozostawienie przy nim roweru.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej