Włosi będą rządzić w Saint-Nazaire

Francja i Włochy doszły do porozumienia o podziale udziałów w stoczni STX France: włoska grupa Fincantieri będzie miec 51 proc., ale Francja będzie mogła odzyskać kontrolę, jeśli Włosi nie dotrzymają warunków umowy.

Publikacja: 28.09.2017 10:17

Włosi będą rządzić w Saint-Nazaire

Foto: materiały prasowe

Poinformowano o tym w Lyonie podczas 34. szczytu francusko-włoskiego, spotkania prezydenta Emmanuela Macrona i premiera Paolo Gentiloni. Kapitał stoczni z Saint-Nazaire podzielono po połowie, ale Francja zgodziła się „pożyczyć" włoskiej grupie 1 proc. na 12 lat. Francja zachowa prawo weta strategicznych decyzji, będzie mogła odebrać Włochom swą pożyczkę, gdyby nie dotrzymywali warunków umowy, np. klauzuli zachowania obecnego poziomu zatrudnienia przez 5 lat. Fincantieri będzie mieć wtedy opcję sprzedaży swych 50 proc.

Włosi będą praktycznie kierować francuską stocznią, mianują swojego prezesa, dyrektora generalnego. W 8-osobowym zarządzie znajdzie się 4 przedstawicieli Fincantieri, 2 skarbu państwa Francji i po jednym reprezentancie załogi i Naval Group. Nowa grupa będzie światowym liderem w budowie statków wycieczkowych z obrotami 10 mld euro, bo sama Fincantieri, kontroluje 60 proc. tego rynku

W Lyonie podano też, że oba kraje zbadają możliwość związania się części wojskowej Fincantieri z francuską Naval Group, dawniej DCNS. Grupa robocza zajmie się tym do czerwca 2018. Francuska grupa projektuje i produkuje okręty nawodne i podwodne, należy do skarbu państwa, a grupa elektroniki wojskowej Thales ma w niej 35 proc.

Ogłoszone w Lyonie decyzje oznaczają koniec napięcia w stosunkach Francji z Włochami, wywołanego okresową nacjonalizacją STX France, bo Włosi nie przyjęli warunków Paryża, a Paryż nie chciał stracić kontroli nad stocznią. Fincantieri zgodziła się w maju zapłacić 79,5 mln euro za większościowy pakiet w STX France, którą wystawiono na sprzedaż po bankructwie właściciela, koreańskiej STX.

Obecne porozumienie pozwoli obu firmom osiągnąć masę krytyczną, aby podjąć realizację z rosnącą konkurencją ze strony zwłaszcza Chin, Korei i Rosji. To rozwiązanie da ponadto synergie w pracach badawczych, projektowych, w zakresie handlu i infrastruktury. Powołanie „morskiego Airbusa" — według określenia szefa Fincantieri, Giuseppe Bono — jest spełnieniem ambicji Włocha i pragnieniem prezesa Naval Group, Hervé Guillou.

Według prezydenta Macrona, na tej umowie skorzystają obie strony — A tym, którzy, myślą, że to okropna rzecz niefrancuski operator, przypominam, że wcześniej był to koreański. Czy koreański jest lepszy od włoskiego? Jego zdaniem dzięki współpracy wojskowej powstanie światowy lider w przemyśle stoczniowym.

Premier Gentiloni podkreślił, że oba kraje jednoczy dążenie do umacniania Europy, mają wspólny roboczy program na najbliższe miesiące. — Musimy to robić razem z Niemcami, podstawowym partnerem w odrodzeniu Europy, która ma być motorem inwestycji, pracy i wzrostu, inicjatyw w rodzaju wspólnego budżetu, a nie tylko strukturą architektoniczną.

Poinformowano o tym w Lyonie podczas 34. szczytu francusko-włoskiego, spotkania prezydenta Emmanuela Macrona i premiera Paolo Gentiloni. Kapitał stoczni z Saint-Nazaire podzielono po połowie, ale Francja zgodziła się „pożyczyć" włoskiej grupie 1 proc. na 12 lat. Francja zachowa prawo weta strategicznych decyzji, będzie mogła odebrać Włochom swą pożyczkę, gdyby nie dotrzymywali warunków umowy, np. klauzuli zachowania obecnego poziomu zatrudnienia przez 5 lat. Fincantieri będzie mieć wtedy opcję sprzedaży swych 50 proc.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej