Figury Magdaleny Abakanowicz w Dreźnie

Wystawa Magdaleny Abakanowicz otwarta zostanie 1 października w Albertinum w Dreżnie. To efekt współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Prezentowane prace Abakanowicz - „Tłum” i „Klatka” pochodzą z jego zbiorów.

Aktualizacja: 29.09.2020 22:43 Publikacja: 29.09.2020 22:40

Magdalena Abakanowicz, Klatka/Käfig, 1985, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Magdalena Abakanowicz, Klatka/Käfig, 1985, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Foto: Mat. Prasowe/ Fot. Arkadiusz Podstawka

Z kolei 24 października Muzeum Narodowe w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu otworzy pokaz instalacji „Młyn do piasku” (Sandmühle) Günthera Ueckera jednego z najwybitniejszych obecnie artystów niemieckich. Obie prezentacje połączy wspólny tytuł „CZAS NASZ - UNSERE ZEIT - OUR TIME” i temat: kondycja człowieka w dzisiejszym świecie.

Grupa „Tłum” Magdaleny, powstała w latach 1986-1994, należy do najbardziej rozpoznawalnych prac artystki. Składa się na nią 26 stojących postaci. Bezgłowe postacie z juty utrwalonej żywicą zatracają swą indywidualność. Zunifikowane monochromatyczne figury mogą reprezentować każdego człowieka, a zarazem skłaniają do refleksji nad zbiorowością, naszym wspólnym losem i przeznaczeniem. Można je interpretować na wiele sposobów. Z perspektywy egzystencjalnej, biologicznej, a także historycznej. Ten kroczący tłum może uosabiać bezsilność i skazanie na zniszczenie, ale i być symbolem siły niszczącej lub protestu.

„Klatka” z 1985 roku pokazuje natomiast bezgłową figurę uwięzionego. Ta postać, pokrewna „Plecom”, oddaje poczucie zniewolenia i osamotnienia.

Zniewolenie człowieka, jego udręczenie, uwikłanie i niemoc w obliczu przemocy, a z drugiej strony jego siła niszczycielska to również tematy podejmowane przez Günthera Ueckera.

Jego „Młyn do piasku” (Sandmühle) to jedno z wczesnych dzieł z 1966 roku, ale znaczące, bo artysta nieustannie do niego powraca. Monotonnie kręcący się młyn nawiązuje do chodzenia godzinami w jarzmie zwierząt i ludzi. Kręcący się jak w młynie mechanizm może symbolizować cykl życia z jego przemijaniem i odradzaniem, a zarazem wyrażać protest wobec niego.

Współorganizatorem wystawy "Nasz czas" w Dreźnie jest Instytut Adama Mickiewicza.

Z kolei 24 października Muzeum Narodowe w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu otworzy pokaz instalacji „Młyn do piasku” (Sandmühle) Günthera Ueckera jednego z najwybitniejszych obecnie artystów niemieckich. Obie prezentacje połączy wspólny tytuł „CZAS NASZ - UNSERE ZEIT - OUR TIME” i temat: kondycja człowieka w dzisiejszym świecie.

Grupa „Tłum” Magdaleny, powstała w latach 1986-1994, należy do najbardziej rozpoznawalnych prac artystki. Składa się na nią 26 stojących postaci. Bezgłowe postacie z juty utrwalonej żywicą zatracają swą indywidualność. Zunifikowane monochromatyczne figury mogą reprezentować każdego człowieka, a zarazem skłaniają do refleksji nad zbiorowością, naszym wspólnym losem i przeznaczeniem. Można je interpretować na wiele sposobów. Z perspektywy egzystencjalnej, biologicznej, a także historycznej. Ten kroczący tłum może uosabiać bezsilność i skazanie na zniszczenie, ale i być symbolem siły niszczącej lub protestu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce