Chodzi o przygotowany przez Ministra Sprawiedliwości projekt Regulamin urzędowania sądów powszechnych. Swoją opinię do rozporządzenia przygotował Ośrodek Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych. Zgłasza w niej zastrzeżenia do par 34 ust. 1 i ust 2. Pierwszy z nich stanowi, iż zarządzenia wydawane przez referenta w zakresie czynności administracyjnych mogą być uchylane, zmieniane oraz podejmowane przez przewodniczącego wydziału, a zarządzenia przewodniczącego wydziału mogą być uchylane, zmieniane i podejmowane przez prezesa sądu. Z kolei ust. 2 przewiduje, że decyzje podejmowane przez kierownika sekcji wydziału mogą być zmieniane lub podejmowane przez przewodniczącego wydziału, a przewodniczącego wydziału - przez prezesa sądu.

OBSiL wskazuje, że projektowane rozwiązania w istocie wprowadzają możliwość podejmowania czynności orzeczniczych przez osoby sprawujące nadzór administracyjny zamiast sędziego referencta. - Proponowane rozwiązania czynią realnym zagrożenie tzw. "ręcznego sterowania" procesem wymiaru sprawiedliwości, zatem zjawiska niedopuszczalnego w demokratycznym państwie prawnym, albowiem naruszającego elementarne standardy prawa do sądu - czytamy.