Młodzi Polacy chcą się uczyć od najlepszych menedżerów

Prawie 400 studentów z kraju i z zagranicy ubiegało się o udział w tegorocznej edycji programu EmpowerPL 100, w którym ponad setka polskich liderów będzie mentorami ambitnej młodzieży.

Publikacja: 17.02.2019 21:00

Młodzi Polacy chcą się uczyć od najlepszych menedżerów

Foto: shutterstock

Feedback (czyli informacja zwrotna) dotycząca decyzji związanych z przyszłą karierą oraz pomoc w utrzymaniu koncentracji na planach zawodowych to dwie największe wartości, jakie młodzi Polacy widzą we współpracy z mentorem – wynika z badania, które jesienią ubiegłego roku objęło prawie 150 polskich studentów uczących się na krajowych i zagranicznych (głównie brytyjskich) uczelniach. Badanie było częścią EmpowerPL 100 – unikalnego programu mentoringu, który organizuje firma doradztwa strategicznego Boston Consulting Group. Do udziału w programie ogłoszonym w roku stulecia niepodległości Polski BCG zaprosiła setkę polskich liderów ze świata biznesu, polityki i mediów. To oni mieli być przez kilka miesięcy mentorami setki najlepszych polskich studentów z kraju i z zagranicy.

Jak podkreślał podczas londyńskiej inauguracji programu Franciszek Hutten- Czapski, szef BCG w Polsce, mimo że czołowi menedżerowie oraz szefowie dużych instytucji i firm są co dzień bardzo zajęci, to chętnie zostają mentorami. Tę chęć potwierdziły wyniki rekrutacji do EmpowerPL 100, gdy mistrzami studentów będą menedżerowie praktycznie z każdej branży – od finansów przez przemysł i handel po sektor publiczny i media.

– Mamy aż 106 mentorów, więc udało nam się przekroczyć zakładany poziom– podkreśla Nina Hałabuz, dyrektor marketingu i komunikacji w BCG. Jak dodaje, mentorzy traktują swój udział w programie bardzo poważnie. Potwierdza to m.in. fakt, że cztery osoby, które wstępnie zgłosiły swój akces do EmpowerPL 100, ostatecznie wycofały się z tegorocznej edycji programu ze względu na ograniczenia czasowe i obawę, że z powodu dużej ilości obowiązków nie będą w stanie zapewnić swoim mentee takiego doświadczenia, jakie by chcieli.

Wyniki rekrutacji wśród studentów wskazują, że korzyści z mentoringu – czyli współczesnej wersji dawnej współpracy mistrza i ucznia – doceniają bardziej Polacy studiujący za granicą. Stanowili oni prawie dwie trzecie wśród studentów chętnych do udziału w EmpowerPL 100. Najczęściej byli to studenci z uczelni brytyjskich, choć aplikacje przyszły też z Holandii, Niemiec, Francji, a nawet z USA. Biorąc pod uwagę profil studiów, najliczniejszą grupę (ponad jedną trzecią) kandydatów stanowili studenci zainteresowani sektorem finansowym i Private Equity. Ponad jedna czwarta aplikacji napłynęła od młodych ludzi widzących swą przyszłość w nowych technologiach i data science. Nie brakowało też zgłoszeń od przyszłych prawników, medyków oraz osób planujących karierę w mediach.

Jak zwraca uwagę Nina Hałabuz, większość kandydatów stanowili mężczyźni (być może po części dlatego, że również wśród mentorów dominują panowie). Od studentek pochodziła tylko jedna trzecia aplikacji do programu, w którym o przyjęciu decydowały zarówno osiągnięcia akademickie, aktywność zawodowa, jak również zaangażowanie w aktywność społeczną.

Nina Hałabuz zwraca uwagę na wykazane w badaniu różnice w perspektywie studentek i studentów – dla kobiet dużo ważniejsza niż dla mężczyzn była możliwość poznania firmy mentora oraz aspekt networkingowy programu, czyli możliwość poznania osób z jego środowiska. Z kolei studenci zwracali większą uwagę na możliwość uczenia się na błędach mentora, dowiedzenia się, czego on żałuje. Widać też różnice postrzegania sukcesu: studentki wyżej cenią związaną z nim stabilność finansową, a studenci – prestiż i szacunek.

Przewidziany na około sześć miesięcy EmpowerPL 100 formalnie ma ruszyć w marcu, ale większość mentorów jest już w kontakcie ze swoimi mentees. – Trwa planowanie terminów spotkań, a niektóre z nich już się odbyły – dodaje Nina Hałabuz.

Feedback (czyli informacja zwrotna) dotycząca decyzji związanych z przyszłą karierą oraz pomoc w utrzymaniu koncentracji na planach zawodowych to dwie największe wartości, jakie młodzi Polacy widzą we współpracy z mentorem – wynika z badania, które jesienią ubiegłego roku objęło prawie 150 polskich studentów uczących się na krajowych i zagranicznych (głównie brytyjskich) uczelniach. Badanie było częścią EmpowerPL 100 – unikalnego programu mentoringu, który organizuje firma doradztwa strategicznego Boston Consulting Group. Do udziału w programie ogłoszonym w roku stulecia niepodległości Polski BCG zaprosiła setkę polskich liderów ze świata biznesu, polityki i mediów. To oni mieli być przez kilka miesięcy mentorami setki najlepszych polskich studentów z kraju i z zagranicy.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców
Rynek pracy
Tych pracowników częściej szukają dziś pracodawcy
Rynek pracy
Padł rekord legalnych pracowników z zagranicy w Polsce. Pomogli Azjaci
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rynek pracy
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, WNE UW: Byłam przeciwniczką "babciowego"