Ranking firm doradztwa podatkowego 2020: eksperci o rynku usług, doradcach i zmianach prawa podatkowego

Publikacja: 29.04.2020 07:00

Ranking firm doradztwa podatkowego 2020: eksperci o rynku usług, doradcach i zmianach prawa podatkowego

Foto: Adobe Stock

Prof. Bogumił Brzeziński, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

W ostatnich latach doradztwo podatkowe przeżywa zmiany, spowodowane w głównej mierze zmianami otoczenia gospodarczego i prawnego, w jakim funkcjonuje. Z jednej strony rozwój informatyki w służbie opodatkowania powoduje, że zmniejsza się popyt podatników na pomoc natury rozliczeniowo – księgowej. Z drugiej strony dalsze komplikowanie się systemu podatkowego, połączone ze sporą porcją bałaganu w procesie tworzenia prawa podatkowego wzmaga naturalny popyt na usługi typu porad, opinii czy analiz prawniczych oraz na reprezentowanie podatników przez organami władzy publicznej. Te okoliczności w stosunkowo niedługim czasie mogą wpłynąć na profil zawodowy doradcy podatkowego. Dzisiaj zapotrzebowanie na usługi doradztwa podatkowego powiązane z prawem rośnie również ze względu na sposób działania administracji podatkowej. Ta ostatnia jest teraz mniej zainteresowana funkcjonowaniem prawa podatkowego (zasada legalizmu) a bardziej wyciąganiem pieniędzy z gospodarki – nierzadko w luźnym kontakcie z tymże prawem podatkowym. Szczęściem podatników i doradców podatkowych jest to, że sądownictwo administracyjne przeżywa w ostatnich latach swój okres świetności i dosyć skutecznie ich chroni. Rolą doradców podatkowych jest budowanie wysublimowanej niekiedy argumentacji prawnej, ułatwiającej sądom wydawanie prawidłowych rozstrzygnięć. Korporacja doradców podatkowych jest współcześnie organizacją ludzi kompetentnych, partnerów nie tylko dla administracji podatkowej (której na tym partnerstwie, co widać jak na dłoni, niespecjalnie zależy), ale przede wszystkim sądów administracyjnych. Pozycja doradcy podatkowego jest już na tyle umocowana w systemie podatkowym, że trudno sobie wyobrazić jego poprawne funkcjonowanie bez udziału doradców. Jest to doświadczenie nie tylko polskie, ale także ogólnoświatowe. Konkursowy w swej istocie ranking „Rzeczpospolitej" jest nie tylko przeglądem dorobku poszczególnych doradców podatkowych oraz kancelarii doradztwa podatkowego, ale pełni także funkcje bardziej ogólną, podnosząc rangę zawodu doradcy podatkowego w społecznej świadomości.

Prof. Leonard Etel Uniwersytet w Białymstoku

Kolejny ranking najlepszych firm i osób zajmujących się doradztwem podatkowym jest dla mnie osobiście okazją do pewnych refleksji związanych z funkcjonowaniem tego zawodu. Pamiętam początek lat 90-tych ubiegłego wieku, kiedy to, zaraz po wprowadzeniu powszechnego podatku dochodowego oraz VAT-u, pojawiło się ogromne zapotrzebowanie na doradztwo podatkowe. Zaczęły się nim zajmować bardzo często przypadkowe osoby, nie mające stosownej wiedzy, bez ubezpieczenia, których jedynym „atutem" było to, że znały kogoś w urzędzie skarbowym. Te znajomości oraz wpis do ewidencji działalności gospodarczej wystarczał do tego, aby zostać doradcą podatkowym. Gdybyśmy dzisiejsze wymogi stawiane przed doradcami odnieśli do tych pionierów okazałoby się, że przytłaczająca większość z nich ich nie spełnia. A jednak niektórzy z nich – znam takie osoby - działają do dzisiaj i prowadzą z powodzeniem firmy biorące udziału w tym rankingu. Musieli się nauczyć w krótkim czasie prawa podatkowego i korzystali z każdej okazji. To ich pytania, kazusy, prośby o szkolenia zdecydowały, że jako młody asystent na wydziale prawa Uniwersytetu w Białymstoku zacząłem zajmować się prawem podatkowym, porzucając prawo finansowe. Ale nie tylko ja. Dużo osób zajmujących się prawem finansowym wstydziło się, że nie potrafi rozwiązać zgłaszanych przez nich problemów, co motywowało do podjęcia tej specjalizacji. Oni zmusili nas do tego żebyśmy poważnie zajęli się prawem podatkowym. Zaczęto pisać podręczniki, komentarze do ustaw podatkowych, wykładać na uniwersytetach prawo podatkowe, pojawiły się pierwsze katedry prawa podatkowego. Prawo podatkowe stało się samodzielną gałęzią prawa bardzo szybko się rozwijającą. To trwa do dzisiaj. Doradcy podatkowi bez przerwy chcą (i muszą) się uczyć i potrzebują nauczycieli. Przez to i jedni i drudzy są coraz lepsi. I to widać chyba najlepiej analizując dokonania doradców uczestniczących w rankingu. Wielu z nich - jestem pod wrażeniem – zdobywa bez trudu stopnie i tytuły naukowe. Zasługuje przy tym na to, o czym się warto przekonać czytając ich publikacje. Niektóre z nich to najlepsze na rynku opracowania dotyczące poszczególnych instytucji prawa podatkowego. To jest wyzwanie dla nas – akademików zajmujących się nauczaniem prawa podatkowego. Musimy być coraz lepsi, bo przestaną nas słuchać i czytać. Zależności te skutkują tym, że jest w Polsce coraz więcej osób, które znają prawo podatkowe i to w sytuacji, gdy staje się ono coraz trudniejsze i zmienne w czasie. To dobrze rokuje na przyszłość. Jestem przekonany, że ten olbrzymi potencjał osób zajmujących się doradztwem podatkowym wymusi pozytywne zmiany w procesie tworzenia prawa podatkowego. Skorzysta na tym nie tylko podatnik, ale także fiskus.

Prof. Hanna Litwińczuk, Uniwersytet Warszawski

W ostatnich latach miały miejsce znaczące zmiany prawa podatkowego, wprowadzane w przeważającej mierze na skutek inicjatyw OECD i Unii Europejskiej mających na celu koordynację działań w celu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania. Wśród nich największe znaczenie miały projekt BEPS, dyrektywa ATAD i dyrektywy dotyczące współpracy międzynarodowej w zakresie wymiany informacji oraz rozstrzygania kwestii spornych. Ich konsekwencją było opracowanie w 2017 r. nowej wersji Modelu Konwencji OECD, przystąpienie wielu państw, w tym Polski, do konwencji MLI umożliwiającej zmiany umów podatkowych, zmiany wytycznych OECD w sprawie cen transferowych oraz wprowadzenie wielu nowych regulacji przeciwko unikaniu opodatkowania do porządku krajowego państw członkowskich (np. przepisy dotyczące exit tax, ograniczenia zaliczania odsetek w koszty podatkowe, CFC, raportowania schematów podatkowych ). Wprowadzono też z inicjatywy polskiego ustawodawcy nowe przepisy proceduralne towarzyszące stosowaniu ogólnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Warto też wskazać na zmiany w podatku VAT związane ze zwalczaniem oszustw podatkowych, w tym dotyczące podzielonej płatności. Przed firmami doradztwa podatkowego pojawiły się nowe wyzwania, które jako członkowie Kapituły mogliśmy ocenić przede wszystkim w trzech kategoriach : edukacji podatkowej, udziału w tworzeniu dobrego prawa podatkowego oraz reprezentowaniu podatników w sporach przed sądami administracyjnymi. Firmy doradcze zorganizowały wiele szkoleń wyjaśniających swoim klientom nowe przepisy, aktywnie włączały się w proces opiniowania projektów aktów prawnych, a także wspierały swoich klientów w sporach sądowych, wskazując na nieprawidłowości w wykładni nowych przepisów przez organy podatkowe i przyczyniały się do wykształcenia się korzystnych dla nich linii orzeczniczych. W tym roku czekają doradców podatkowych także nowe wyzwania związane z obecną, trudną sytuacją, która dotknęła zarówno rynek doradztwa podatkowego jak i jego klientów walczących o przetrwanie ich biznesów.

- not. mpa

Zobacz cały 14. Ranking firm doradztwa podatkowego 2020

Prof. Bogumił Brzeziński, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

W ostatnich latach doradztwo podatkowe przeżywa zmiany, spowodowane w głównej mierze zmianami otoczenia gospodarczego i prawnego, w jakim funkcjonuje. Z jednej strony rozwój informatyki w służbie opodatkowania powoduje, że zmniejsza się popyt podatników na pomoc natury rozliczeniowo – księgowej. Z drugiej strony dalsze komplikowanie się systemu podatkowego, połączone ze sporą porcją bałaganu w procesie tworzenia prawa podatkowego wzmaga naturalny popyt na usługi typu porad, opinii czy analiz prawniczych oraz na reprezentowanie podatników przez organami władzy publicznej. Te okoliczności w stosunkowo niedługim czasie mogą wpłynąć na profil zawodowy doradcy podatkowego. Dzisiaj zapotrzebowanie na usługi doradztwa podatkowego powiązane z prawem rośnie również ze względu na sposób działania administracji podatkowej. Ta ostatnia jest teraz mniej zainteresowana funkcjonowaniem prawa podatkowego (zasada legalizmu) a bardziej wyciąganiem pieniędzy z gospodarki – nierzadko w luźnym kontakcie z tymże prawem podatkowym. Szczęściem podatników i doradców podatkowych jest to, że sądownictwo administracyjne przeżywa w ostatnich latach swój okres świetności i dosyć skutecznie ich chroni. Rolą doradców podatkowych jest budowanie wysublimowanej niekiedy argumentacji prawnej, ułatwiającej sądom wydawanie prawidłowych rozstrzygnięć. Korporacja doradców podatkowych jest współcześnie organizacją ludzi kompetentnych, partnerów nie tylko dla administracji podatkowej (której na tym partnerstwie, co widać jak na dłoni, niespecjalnie zależy), ale przede wszystkim sądów administracyjnych. Pozycja doradcy podatkowego jest już na tyle umocowana w systemie podatkowym, że trudno sobie wyobrazić jego poprawne funkcjonowanie bez udziału doradców. Jest to doświadczenie nie tylko polskie, ale także ogólnoświatowe. Konkursowy w swej istocie ranking „Rzeczpospolitej" jest nie tylko przeglądem dorobku poszczególnych doradców podatkowych oraz kancelarii doradztwa podatkowego, ale pełni także funkcje bardziej ogólną, podnosząc rangę zawodu doradcy podatkowego w społecznej świadomości.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów