Do eksportu trzeba się przygotować

Coraz więcej firm widzi korzyści z obecności na rynkach zagranicznych.

Publikacja: 29.01.2016 12:56

Do eksportu trzeba się przygotować

Foto: Bloomberg

Liczba eksporterów stale rośnie, a rosnąca konkurencja na rynkach Unii Europejskiej i chęć zwiększenia zysków skłania przedsiębiorców do szukania szans coraz dalej, na dalekich kierunkach pozaeuropejskich. Wiąże się z tym wiele ryzyk: nowego otoczenia, możliwej destabilizacji politycznej lub ekonomicznej, trudności w dostępie do informacji o potencjalnych partnerach.

Duże możliwości wsparcia dla eksporterów początkujących lub wchodzących na nowe rynki oferują portale należące do banków, zwłaszcza wielkich, mających zasięg globalny. Takim portalem jest SantanderTrade.com, skierowany do klientów Grupy Santander, jednej z największych grup finansowych na świecie. Należy do niej również Bank Zachodni WBK. Mogą z niego korzystać jego klienci zainteresowani importem surowców i towarów, eksportem produktów i usług, a także inwestycjami na zagranicznych rynkach. - Portal SantanderTrade.com jest rozwijany globalnie, a zespół w BZ WBK dba, by polskie firmy otrzymywały za jego pośrednictwem jak najwięcej praktycznego wsparcia – tłumaczy Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Na portalu można znaleźć podstawowe informacje o atrakcyjności biznesowej krajów, warunkach handlu na poszczególnych rynkach, walutach czy usługach bankowych. Przykładowo sekcja „Markets" (rynki) zawiera informacje o 185 krajach, w tym dane makroekonomiczne, demograficzne oraz analizy eksportu i importu. Klienci mogą tu skorzystać z 25 tys. raportów i 40 baz danych z całego świata, w tym danych Eurostat-u, Index Mundi, analiz Banku Światowego, Międzynarodowego Funduszu Walutowego czy też opracowań Doing Business, World Trade Organization i innych. Z kolei sekcja „Shipments" (warunki wymiany handlowej) obejmuje zasady wymiany międzynarodowej w 120 krajach, z uwzględnieniem warunków specyficznych dla wybranego rynku lub branży. Zawiera także kalkulatory kosztów importu. Sekcja „Currencies" (waluty) to dostęp do globalnych danych walutowych, przelicznik 147 walut, cotygodniowe i comiesięczne raporty rynkowe analityków Grupy Santander. Z kolei sekcja „Establishing" (zakładanie firmy za granicą) omawia praktyczne wskazówki jak zorganizować i prowadzić firmę za granicą.

W przygotowaniach do wejścia na nowe rynki szczególnie ważne jest rozpoznanie potencjalnych partnerów. Ryzyko trafienia na nieuczciwego lub słabego ekonomicznie kontrahenta jest szczególnie duże w przypadku ekspansji na nowe, jeszcze słabo rozpoznane rynki. – Niestety, nawet w przypadku przedsiębiorców zdających sobie sprawę z ryzyka, wiedza jak je ograniczyć sprawdzając partnera nie jest powszechna. – mówi Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE.

Jednym ze źródeł informacji o potencjalnych kontrahentach są wywiadownie gospodarcze. Kolejnym - specjalistyczne portale banków obsługujących eksporterów. W sekcji portalu SantanderTrade.com - „Counterparts" (kontrahenci) znajdują się informacje o przedsiębiorstwach na danym rynku w wybranej branży, a także ogłoszenia o ponad 1 mln przetargów z całego świata i 40 tys. targów.

Firmy szykujące się do eksportu muszą wziąć pod uwagę ryzyko walutowe. Z badań wynika, że przeszło połowa przedsiębiorstw już obecnych na zagranicznych rynkach obawia się ryzyka walutowego, ale niewiele z nich temu przeciwdziała. Tymczasem narzędzi, które pomagają się zabezpieczyć przed wahaniami kursów jest wiele: to m.in. kontrakty typu forward czy – w przypadku kontraktów długoterminowych - strategie złożone z opcji walutowych. Zarządzanie ryzykiem walutowym pozwala znacznie ograniczyć negatywny wpływ zmian kursu na wyniki. Ponadto zapewnia dużo większą wiarygodność prognoz finansowych – twierdzi Maciej Makarewicz, dyrektor ds. tworzenia rozwiązań produktowych w Departamencie Usług Skarbu BZ WBK.

Wsparciem dla firm rozpoczynających działalność eksportową jest także Program Rozwoju Eksportu. To przedsięwzięcie realizowane przez Bank Zachodni WBK wraz z grupą partnerów: Korporacją Ubezpieczeń Kredytowych KUKE, Google, oraz Bisnode. Jego celem będzie dostarczanie tego co najważniejsze: wiedzy oraz praktycznych narzędzi mających pomóc przedsiębiorstwom w wyborze potencjalnych kierunków eksportu, rozpoznaniu konkretnych rynków, poznaniu ich specyfiki i wymagań, zidentyfikowaniu zagrożeń, a następnie realizacji celów. Patronem medialnym Programu Rozwoju Eksportu jest Rzeczpospolita.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem ministra spraw zagranicznych i ministra rozwoju. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Liczba eksporterów stale rośnie, a rosnąca konkurencja na rynkach Unii Europejskiej i chęć zwiększenia zysków skłania przedsiębiorców do szukania szans coraz dalej, na dalekich kierunkach pozaeuropejskich. Wiąże się z tym wiele ryzyk: nowego otoczenia, możliwej destabilizacji politycznej lub ekonomicznej, trudności w dostępie do informacji o potencjalnych partnerach.

Duże możliwości wsparcia dla eksporterów początkujących lub wchodzących na nowe rynki oferują portale należące do banków, zwłaszcza wielkich, mających zasięg globalny. Takim portalem jest SantanderTrade.com, skierowany do klientów Grupy Santander, jednej z największych grup finansowych na świecie. Należy do niej również Bank Zachodni WBK. Mogą z niego korzystać jego klienci zainteresowani importem surowców i towarów, eksportem produktów i usług, a także inwestycjami na zagranicznych rynkach. - Portal SantanderTrade.com jest rozwijany globalnie, a zespół w BZ WBK dba, by polskie firmy otrzymywały za jego pośrednictwem jak najwięcej praktycznego wsparcia – tłumaczy Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań