Reklama
Rozwiń
Reklama

Piotr Kosmaty: Dziennikarz ma prawo wiedzieć, czyli prawnokarna ochrona obowiązku informowania prasy

Odpowiedź udzielona przedstawicielowi prasy może wykraczać poza suche fakty.

Aktualizacja: 11.11.2018 15:45 Publikacja: 11.11.2018 08:06

Piotr Kosmaty: Dziennikarz ma prawo wiedzieć, czyli prawnokarna ochrona obowiązku informowania prasy

Foto: shutterstock

Jednym z podstawowych praw dziennikarza jest prawo do pozyskiwania informacji. W art. 49 prawa prasowego wprowadzono prawnokarną ochronę obowiązku informowania prasy. Stało się tak poprzez ustanowienie odpowiedzialności karnej za naruszenie przepisu art. 11 ust 2. Ochrona powyższa zabezpiecza wskazane dziennikarskie prawo do informacji, które oparte jest na dwóch ustawach: prawie prasowym (art. 4 ustanawia obowiązek udzielania informacji przez podmioty wskazane w tym przepisie) oraz ustawie o dostępie do informacji publicznej (w zakresie „informacji publicznych", a zatem odnoszących się głównie do działalności organów władzy publicznej). W konsekwencji w kwestiach wskazanych w ustawie o dostępie do informacji publicznej dziennikarz ma takie same prawa jak każdy inny obywatel.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Spadki i darowizny
Czy spadek po rodzicach zawsze dzieli się po równo? Jak dziedziczy rodzeństwo?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Sądy i trybunały
Sędzia kupił wódkę na stacji benzynowej, wypił i odjechał. SN wydał wyrok
Sądy i trybunały
Byli sędziowie i prokuratorzy bez immunitetów. Ważna uchwała Sądu Najwyższego
Sądy i trybunały
Prezes Izby Kontroli SN: spełnienie żądań ministra Żurka oznacza chaos
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Sądy i trybunały
Resort Waldemara Żurka chce przywrócić przepisy sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama