Samochody z Anglii a liczba wypadków

Zbyt szybka jazda, nieprawidłowe wyprzedzanie czy jazda na zderzaku to najczęstsze powody wypadków z udziałem aut z kierownicą po prawej stronie.

Aktualizacja: 07.09.2018 10:22 Publikacja: 06.09.2018 15:50

Samochody z Anglii a liczba wypadków

Foto: AdobeStock

Od 2015 r. w Polsce można rejestrować tzw. angliki, czyli samochody z kierownicą po prawej stronie. Eksperci straszyli, że za ich sprawą będzie więcej wypadków drogowych. Skończyło się na straszeniu. Najnowsze statystyki Komendy Głównej Policji ujawnił właśnie Jarosław Zieliński, wiceminister spraw wewnętrznych. O bezpieczeństwo pytali go posłowie.

Co wynika ze statystyk? W 2016 r. doszło do 36 wypadków z udziałem anglików, zginęło w nich sześć osób, a ranne zostały 52. Rok później wypadków było mniej, bo 31. Zginęło w nich pięć osób, a rannych zostało 47. Od 1 stycznia do 9 sierpnia 2018 r. KGP odnotowała 14 wypadków drogowych, w których zginęły trzy osoby, a ranne zostały 22.

Czytaj także: Samochody "angliki" z kierownicą po prawej stronie nie takie niebezpieczne

A jak przedstawia się statystyka wypadków spowodowanych przez angliki? Policja informuje, że w 2016 r. odnotowano 22 wypadki, w których zginęły cztery osoby, a 32 zostały ranne. Rok później wypadków było już mniej, bo 20. Trzy osoby poniosły w nich śmierć, a 30 zostało rannych. Do sierpnia 2018 r. w ośmiu wypadkach zginęły dwie osoby, a 13 zostało rannych.

Wśród najczęstszych przyczyn wypadków spowodowanych przez pojazd z kierownicą po prawej stronie wymienia się: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (2016 r. sześć wypadków, 2017 r. siedem wypadków, 2018 r. dwa wypadki) oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (2016 r. cztery, w 2017 r. trzy, do 9 sierpnia 2018 r. dwa wypadki). Pozostałe przyczyny to m.in. niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowe wymijanie, cofanie i wyprzedzanie, a także zmęczenie kierowcy lub zaśnięcie za kierownicą.

Do wypadków drogowych z udziałem anglików dochodzi najczęściej na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (2016 r. 30, 2017 r. 25, do 9 sierpnia 2018 r. osiem wypadków).

Trzeba pamiętać, że przed rejestracją pojazdy z kierownicą po prawej stronie powinny zostać dostosowane do ruchu prawostronnego. Trzeba w nich wymienić m.in. lewe lusterko na obowiązujące w naszym kraju. Wymiany wymagają także przednie reflektory. Chodzi o odpowiednie doświetlanie jezdni i pobocza.

Przed rejestracją w Polsce auta z Anglii należy również przeskalować licznik z mil na km/h oraz wymienić tylne lampy (ze względu na konieczność umieszczenia światła przeciwmgielnego po lewej stronie).

Koszt takich przeróbek w samochodach średniej klasy wynosi od 700 zł do 1 tys. zł.

Od 2015 r. w Polsce można rejestrować tzw. angliki, czyli samochody z kierownicą po prawej stronie. Eksperci straszyli, że za ich sprawą będzie więcej wypadków drogowych. Skończyło się na straszeniu. Najnowsze statystyki Komendy Głównej Policji ujawnił właśnie Jarosław Zieliński, wiceminister spraw wewnętrznych. O bezpieczeństwo pytali go posłowie.

Co wynika ze statystyk? W 2016 r. doszło do 36 wypadków z udziałem anglików, zginęło w nich sześć osób, a ranne zostały 52. Rok później wypadków było mniej, bo 31. Zginęło w nich pięć osób, a rannych zostało 47. Od 1 stycznia do 9 sierpnia 2018 r. KGP odnotowała 14 wypadków drogowych, w których zginęły trzy osoby, a ranne zostały 22.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego