Obniżka PIT do 17 proc. może być niekonstytucyjna

Ustawy wprowadzające ulgę w PIT dla młodych i zmniejszające stawkę z 18 do 17 proc. mogą naruszać ustawę zasadniczą.

Aktualizacja: 19.07.2019 13:16 Publikacja: 19.07.2019 08:15

Obniżka PIT do 17 proc. może być niekonstytucyjna

Foto: Adobe Stock

„Rzeczpospolita" ustaliła, że proces legislacyjny uchwalonej 4 lipca 2019 r. ustawy znoszącej PIT dla młodych mógł mieć wadę proceduralną. Otóż według art. 50 ustawy o finansach publicznych, gdy szykowane przez rząd ustawy zmieniają poziom wydatków samorządu terytorialnego, to trzeba skonsultować taki projekt z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Opinię komisji rząd musi dołączyć do projektu wysłanego do Sejmu. I właśnie tej opinii zabrakło w pakiecie dokumentów towarzyszących projektowi. Stało się tak, mimo że komisja przyjęła opinię – krytyczną – 25 czerwca.

Czytaj także: Zmiany w PIT: nowa stawka 17-proc. i zwolnienie dla osób do 26 roku życia

Opinii komisji próżno szukać na sejmowej stronie internetowej (projekt noweli ustawy o PIT nosił numer 3551). Biuro Informacyjne Sejmu potwierdziło nam, że projektowi towarzyszyły tylko te dokumenty, które są dostępne na tejże stronie. Zapytaliśmy o tę sprawę biuro prasowe Kancelarii Premiera, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

– W przeszłości wiele razy okazywało się, że naruszenia wymogów procedury legislacyjnej skutkowały niekonstytucyjnością ustaw – zwraca uwagę prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, kierownik Katedry Prawa Finansowego na Uniwersytecie Śląskim. Zauważa, że gdyby nie doszło do wydania opinii przez komisję albo mimo wydania nie nastąpiło jej przekazanie wraz z projektem ustawy do Sejmu, mamy do czynienia z niedopełnieniem ustawowego obowiązku. – Niestety, samorządom nie zaproponowano stosownych zmian w innych ustawach, które by ten ubytek uzupełniły – dodaje prof. Glumińska-Pawlic.

Brak rekompensat dla samorządów może naruszać art. 167 Konstytucji, mówiący o tym, że „jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań". Tymczasem obniżenie PIT (tej ustawy jeszcze nie uchwalono) i ulga dla młodych mają uszczuplić dochody samorządów o około 6 mld zł. Taka kwota wynika z rządowej oceny skutków regulacji, a samorządy szacują ją na jeszcze więcej. Wprawdzie PIT nie jest podatkiem samorządowym, ale około połowy wpływów z niego jest przekazywane samorządom.

– Obniżanie podatków jest niezgodne z konstytucją, bo drastycznie osłabi lokalne budżety – stwierdził pełnomocnik Związku Miast Polskich Marek Wójcik w wypowiedzi dla radia TOK FM. Z kolei dyrektor biura ZMP Andrzej Porawski przewiduje, że dotacje rządowe i ogólnie rosnące wpływy z PIT na pewno nie zrównoważą podatkowych ubytków, więc nie będzie konstytucyjnej „odpowiedniości" środków do zadań. – To pojęcie z art. 167 Konstytucji bywało różnie rozumiane, ale np. Najwyższa Izba Kontroli w swoich kontrolach interpretowała je na naszą korzyść – wskazuje Porawski.

„Rzeczpospolita" ustaliła, że proces legislacyjny uchwalonej 4 lipca 2019 r. ustawy znoszącej PIT dla młodych mógł mieć wadę proceduralną. Otóż według art. 50 ustawy o finansach publicznych, gdy szykowane przez rząd ustawy zmieniają poziom wydatków samorządu terytorialnego, to trzeba skonsultować taki projekt z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Opinię komisji rząd musi dołączyć do projektu wysłanego do Sejmu. I właśnie tej opinii zabrakło w pakiecie dokumentów towarzyszących projektowi. Stało się tak, mimo że komisja przyjęła opinię – krytyczną – 25 czerwca.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a