Garażowanie firmowego auta pod domem tak jak przed biurem

Z obowiązującego w danej firmie regulaminu może wynikać obowiązek parkowania samochodu w miejscu zamieszkania pracownika. Przejazd autem z tego miejsca do pracy i z powrotem nie powoduje powstania przychodu podatkowego.

Aktualizacja: 16.09.2017 11:29 Publikacja: 16.09.2017 10:30

Garażowanie firmowego auta pod domem tak jak przed biurem

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

- W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka powierza swoim pracownikom pojazdy samochodowe (samochody służbowe) ze względu na charakter ich pracy na konkretnym stanowisku. Co do zasady, pracownicy mają prawo korzystać z samochodów służbowych w celu wykonywania swych obowiązków pracowniczych. Spółka wyraża jednak zgodę na korzystanie z tych pojazdów również w celach prywatnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W spółce obowiązuje regulamin określający zasady użytkowania samochodów służbowych. W przypadku tzw. pracowników mobilnych (np. przedstawicieli handlowych), tj. wykonujących obowiązki pracownicze nie tylko w siedzibie spółki, lecz także w innych miejscach, regulamin przewiduje, że powierzane samochody służbowe powinny być w ich dyspozycji, by w razie potrzeb spółki mogli z nich niezwłocznie skorzystać, np. w celu odbycia podróży służbowej lub innej podróży niż służbowa w znaczeniu prawa pracy, ale w sprawach spółki. W związku z takim wymogiem regulamin przewiduje, że pojazdy są garażowane/parkowane w miejscu zamieszkania pracowników, którym je powierzono. Parkowanie bądź garażowanie w miejscu zamieszkania pracowników ma więc na celu zapewnienie pracownikom dyspozycyjności, stałej gotowości do wykonywania obowiązków służbowych oraz mobilności, a także ma umożliwiać wykonywania zadań służbowych w miejscu zamieszkania, co jest szczególnie ważne w przypadku kadry kierowniczej. Zasadą obowiązującą w spółce jest również to, że pracownicy mogą rozpoczynać podróż służbową z miejsca zamieszkania. W konsekwencji, pracownicy wykorzystują powierzone im samochody również przemieszczając się na trasie: z miejsca aktualnego wykonywania obowiązków pracowniczych do miejsca stałego parkowania/garażowania i jednocześnie zamieszkania pracownika, które zresztą również może być miejscem wykonywania pracy na rzecz spółki (i odwrotnie). Czy w związku z zapisanym w regulaminie obowiązkiem garażowania/parkowania samochodu w miejscu zamieszkania pracownika mobilnego, we wskazanych wyżej okolicznościach i w związku z pokonywaniem samochodem służbowym trasy z miejsca stałego parkowania/garażowania pojazdu a zarazem zamieszkania pracownika do miejsca pracy i z powrotem, pracownik uzyskuje z tego tytułu przychód ze stosunku pracy? Jeśli tak, to czy spółka jako pracodawca ma obowiązek pobrania i odprowadzenia od tych przychodów zaliczki na PIT? – pyta czytelnik.

Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia „nieodpłatne świadczenie". W praktyce przyjmuje się, że nieodpłatnym świadczeniem jest każde zdarzenie prawne i zjawisko gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, a więc niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku (aktywów) bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków).

Wskazówki w wyroku TK

Trybunał Konstytucyjny w wyroku 8 lipca 2014 r. (K 7/13) uznał, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

- zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

- zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

- korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

W czyim interesie

W analizowanej sprawie regulamin użytkowania samochodów służbowych nakłada obowiązek garażowania/parkowania pojazdu w miejscu zamieszkania danego pracownika, co wynika z potrzeb spółki, dla umożliwienia pracownikowi wykonywania obowiązków służbowych (konieczność bycia mobilnym, w ciągłej gotowości, wykonywania pracy w domu etc.), a także sprawowania osobistego i pełnego nadzoru nad bezpieczeństwem samochodu służbowego. Można zatem twierdzić, że obowiązek ten leży w interesie spółki, a nie pracownika. W konsekwencji, w praktyce organów podatkowych akceptowane jest stanowisko, że jeśli z obowiązującego u danego podatnika regulaminu użytkowania samochodów służbowych wynika obowiązek garażowania/parkowania samochodu w miejscu zamieszkania pracownika (z uwzględnieniem warunków wykonywania pracy przez pracowników, od których wymagana jest pełna dyspozycyjność – jak to mam miejsce w przypadku spółki w stosunku do pracowników mobilnych), to z tytułu pokonywania samochodem służbowym trasy z miejsca stałego parkowania/garażowania pojazdu a zarazem zamieszkania pracownika do miejsca pracy i z powrotem, pracownik nie uzyskuje przychodu podatkowego. W efekcie spółka jako pracodawca nie ma obowiązku pobrania i odprowadzenia zaliczki na PIT (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2016 r., IPPB4/4511-1544/15-2/MS1; interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 22 stycznia 2016 r., IBPB-2-2/4511-25/16/JG; interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi z 17 listopada 2015 r., IPTPB1/ 4511-466/15-4/SJ).

Co musi płatnik

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy i zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy (zob. art. 31 ustawy o PIT).

Wyjazd na urlop i na zakupy bez preferencji

Gdyby umowy o garażowanie samochodów służbowych zostały zwarte z pracownikami, których charakter pracy nie wymaga przemieszczania się (np. pracują w siedzibie spółki, a wyjazdy są incydentalne), to należałoby się liczyć z koniecznością pobrania zaliczki na PIT od świadczenia polegającego na pokonaniu trasy z miejsca garażowania (miejsca zamieszkania) do pracy i z powrotem. Z kolei, użytkowanie samochodów służbowych do celów prywatnych przez pracowników mobilnych spółki w innych okolicznościach (np. wyjazdy prywatne po godzinach pracy, w weekendy, czy podczas urlopu) także wiązałoby się z koniecznością poboru zaliczki na PIT od tych świadczeń.

Autor jest doradcą podatkowym

podstawa prawna: art. 12 ust. 1 i 4 oraz art. 31 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 2032 ze zm.)

Definicje z ustawy o PIT

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT).

Za pracownika w rozumieniu ustawy o PIT uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ustawy o PIT).

- W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka powierza swoim pracownikom pojazdy samochodowe (samochody służbowe) ze względu na charakter ich pracy na konkretnym stanowisku. Co do zasady, pracownicy mają prawo korzystać z samochodów służbowych w celu wykonywania swych obowiązków pracowniczych. Spółka wyraża jednak zgodę na korzystanie z tych pojazdów również w celach prywatnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W spółce obowiązuje regulamin określający zasady użytkowania samochodów służbowych. W przypadku tzw. pracowników mobilnych (np. przedstawicieli handlowych), tj. wykonujących obowiązki pracownicze nie tylko w siedzibie spółki, lecz także w innych miejscach, regulamin przewiduje, że powierzane samochody służbowe powinny być w ich dyspozycji, by w razie potrzeb spółki mogli z nich niezwłocznie skorzystać, np. w celu odbycia podróży służbowej lub innej podróży niż służbowa w znaczeniu prawa pracy, ale w sprawach spółki. W związku z takim wymogiem regulamin przewiduje, że pojazdy są garażowane/parkowane w miejscu zamieszkania pracowników, którym je powierzono. Parkowanie bądź garażowanie w miejscu zamieszkania pracowników ma więc na celu zapewnienie pracownikom dyspozycyjności, stałej gotowości do wykonywania obowiązków służbowych oraz mobilności, a także ma umożliwiać wykonywania zadań służbowych w miejscu zamieszkania, co jest szczególnie ważne w przypadku kadry kierowniczej. Zasadą obowiązującą w spółce jest również to, że pracownicy mogą rozpoczynać podróż służbową z miejsca zamieszkania. W konsekwencji, pracownicy wykorzystują powierzone im samochody również przemieszczając się na trasie: z miejsca aktualnego wykonywania obowiązków pracowniczych do miejsca stałego parkowania/garażowania i jednocześnie zamieszkania pracownika, które zresztą również może być miejscem wykonywania pracy na rzecz spółki (i odwrotnie). Czy w związku z zapisanym w regulaminie obowiązkiem garażowania/parkowania samochodu w miejscu zamieszkania pracownika mobilnego, we wskazanych wyżej okolicznościach i w związku z pokonywaniem samochodem służbowym trasy z miejsca stałego parkowania/garażowania pojazdu a zarazem zamieszkania pracownika do miejsca pracy i z powrotem, pracownik uzyskuje z tego tytułu przychód ze stosunku pracy? Jeśli tak, to czy spółka jako pracodawca ma obowiązek pobrania i odprowadzenia od tych przychodów zaliczki na PIT? – pyta czytelnik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego