Reklama

Ręce precz od handlu

Właściciele sklepów i centrów handlowych nie mają w Polsce lekko. W ostatnich latach rząd co rusz zaskakuje ich przepisami, które ingerują w swobodę prowadzenia działalności, a jeśli przynoszą jakiekolwiek korzyści, to tylko propagandowe.

Aktualizacja: 19.05.2019 21:20 Publikacja: 19.05.2019 21:00

Ręce precz od handlu

Foto: 123RF

Założenie jest takie: dopiec dużym, zwłaszcza zagranicznym, sieciom handlowym. Skorzystać mają mniejsi sklepikarze, przede wszystkim polscy. Jak to wychodzi w praktyce? Małe sklepy mogą w niedziele pracować, pod warunkiem że za ladą staną w nich właściciele i ich rodziny. Czy mają więcej klientów? Nie, bo zakaz zmienił nasze przyzwyczajenia zakupowe. Duże centra, sieci handlowe i dyskonty odpowiedziały nań zwiększonymi promocjami, zwłaszcza w piątki i soboty. To przyciągnęło kupujących.

Czytaj także: Duży może stracić więcej

Dziś dobrze mają się dyskonty. Rosną obroty sieci, które działają w ramach franczyzy, bo ich właściciele mogą je otwierać w niedziele. Mocno zyskały stacje benzynowe, które poszerzyły asortyment i też handlują bez ograniczeń. A małe niezależne sklepy? W ciągu roku padło ich kilkanaście tysięcy.

To nie koniec rządowych pomysłów na handel. Jest też bowiem nowy podatek od wartości centrów handlowych (a także biurowców i budowli komercyjnych). Z założenia bije w te większe i droższe, których właściciele nie płacą podatku dochodowego, bo wykazują straty. Rząd uznał, że większość z nich po prostu unika podatku. Ten może jednak dobić tych, którzy nie są wcale tacy duzi, a nie płacą, bo naprawdę mają kłopoty i nie wypracowują zysków.

Teraz wraca jeszcze podatek handlowy. I on został przygotowany z myślą o dużych sieciach handlowych. Jego wprowadzenie zablokowała Komisja Europejska, ale w ubiegły czwartek unijny sąd jej decyzję unieważnił. Wprowadzenie podatku pociągnie za sobą poszukiwanie sposobów na uniknięcie dodatkowego obciążenia. Ot, choćby dzielenie dużych sieci na mniejsze. Będzie chaos, niepotrzebne nerwowe ruchy. Niektóre zagraniczne sieci już działają tak, że ich poszczególne sklepy to osobne firmy. Z kolei część polskich sieci działa jako całość. To w nie uderzy podatek. Korzyści? Głównie propagandowe, jak we wszystkich tych działaniach.

Reklama
Reklama

Ręczne sterowanie gospodarką nie przynosi niczego dobrego. Przekonaliśmy się o tym w poprzedniej epoce. Dopiero uwolnienie przedsiębiorczości po czasach PRL zapełniło sklepy towarami, zahamowało wzrost cen i postawiło handel na nogi. Dajmy mu więc spokój.

Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zalewska: Dylematy finansowania zrównoważonego rozwoju
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Używane, tanio oddam. O co chodzi z amerykańskimi transporterami Stryker?
Opinie Ekonomiczne
Prof. Chłoń-Domińczak: Dlaczego ekonomiści rozmawiają o demografii
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Krakowiak: Regulacje nie są lekiem na wszystko
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Bułgaria, czyli o znaczeniu sprawnych instytucji
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama