Szkielet Tyranozaura sprzedany za 31,8 mln dolarów

Anonimowy kupiec zapłacił rekordową sumę za szkielet Tyranozaura, który żył około 67 mln lat temu.

Aktualizacja: 12.10.2020 11:47 Publikacja: 12.10.2020 11:34

Szkielet Tyranozaura sprzedany za 31,8 mln dolarów

Foto: AFP

Nowy właściciel szkieletu dinozaura zapłacił na aukcji w Nowym Jorku rekordowe 31,8 mln dolarów.

Dotychczas najwięcej za szkielet Tyranozaura zapłaciło muzeum w Chicago. W 1994 roku za T-Rexa "Sue" zapłacono 8,4 mln dolarów. Był to najdroższy dinozaur przez niemal dwie dekady.

Dom aukcyjny Christie's szacował, że "Stan" osiągnie na aukcji podobną cenę, ale już po kilku minutach licytacji kwota przekroczyła 8 mln. Ostatecznie skończyła się na 27,5 mln dolarów plus dodatkowe koszty.

Zdaniem Jamesa Hyslopa, kierownika działu nauki w Christie's, możliwość zakupu szkieletu Tyranozaura to "szansa raz na pokolenie". - Na rynku nie ma takich okazów. To niezwykle rzadkie wydarzenie - ocenił.

Sprzedany na aukcji Tyranozaur liczy około 67 milionów lat i został odkryty w 1987 roku w Południowej Dakocie przez amatora paleontologa Stana Sacrisona.

- Pokazał go wówczas naukowcom, którzy niestety błędnie określili go jako triceratopsa - powiedział James Hyslop z domu aukcyjnego Christie's.

Szczątki triceratopów są stosunkowo powszechne w świecie paleontologicznym, więc kości nie wzbudziły dużego zainteresowania do czasu, aż Sacrison zabrał je do Instytutu Black Hills w Południowej Dakocie w 1992 roku.

Tam badacze szybko dostrzegli, że mają do czynienia z wyjątkowym odkryciem. Podjęto decyzję o rozpoczęciu dalszych poszukiwań w celu odkrycia reszty kości. Udało się odzyskać łącznie 188 z około 300 kości tyranozaura.