fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Mieszkaniowe

Jesienne debiuty i śrubowanie wyników

Czwarty etap Red Parku na poznańskim Dębcu
materiały prasowe
Mieszkania popularne oraz luksusowe apartamenty trafią na rynek jeszcze w tym roku. Na wyjątkowe promocje nie ma jednak co liczyć.
Niedaleko stacji metra Ratusz Arsenał w Warszawie Eco-Classic rozpoczyna budowę apartamentowca. Dwubryłowy budynek ma być gotowy w I kw. 2021 roku. Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa 13-kondygnacyjnego Domu Mehoffera na warszawskim Tarchominie. Prawie 130 mieszkań i dwa lokale usługowe wybuduje tam fiński deweloper YIT. Także inne firmy ogłaszają nowe inwestycje. Czeka nas wysyp nowych projektów?
Jan Dominiewski, dyrektor rynku pierwotnego w Metrohouse, zwraca uwagę, że więksi deweloperzy sami zaczęli regulować rynek i wprowadzają do oferty nowe produkty dopiero po sprzedaży większości mieszkań w komercjalizowanych już inwestycjach. Ale, jak podkreśla, pojawiają się także nowi inwestorzy, zwłaszcza w mniejszych miastach, gdzie rynek nie jest jeszcze nasycony.
– Do oferty trafiają głównie mieszkania dla przeciętnego Kowalskiego – mówi Jan Dominiewski. – Bardziej aktywni są też jednak deweloperzy działający na rynku inwestycji o podwyższonym standardzie. W Warszawie przestają już dziwić ceny rzędu 20 tys. zł za mkw. apartamentu. Popyt na takie nieruchomości jest stabilny.

Nie tylko kolejne etapy

Marcin Krasoń, ekspert Obido.pl, podkreśla, że koniec roku to zwykle zwiększona aktywność marketingowo-sprzedażowa deweloperów.
– Każdy będzie próbował wyśrubować roczne wyniki – wyjaśnia. – Nie widać jakichś wielkich zmian pod względem struktury wprowadzanych do sprzedaży osiedli. W większych miastach (najwięcej w Warszawie, ale i w Krakowie czy Wrocławiu) nie brakuje kolejnych etapów dużych inwestycji – zauważa.
Są też zupełnie nowe projekty, z planami na kolejne etapy. – Ceny mieszkań trzymają się mocno, nie ma się więc co dziwić, że deweloperzy szykują nowe inwestycje – mówi Marcin Krasoń. Popyt na mieszkania nie słabnie, ale firmy próbują się wyróżniać promocjami. – Dziś jednak, ze względu na rosnące koszty budowy, mają mniejsze pole manewru – zauważa Jan Dominiewski. – Jednocześnie rośnie jakość nieruchomości, na co mają wpływ większe oczekiwania klientów i konkurencja. Od tego zależy, czy deweloper może sobie pozwolić na kolejne rabaty – wyjaśnia ekspert. Standardowo można dostać ok. 3 proc. rabatu.
Pytany o nowe osiedla Michał Melaniuk, dyrektor zarządzający inwestycjami mieszkaniowymi w spółce Cordia Polska, mówi o deficycie mieszkań.
– Lokali od deweloperów na pewno będzie przybywać. Wysyp nas jednak raczej nie czeka – ocenia. – Według danych firmy JLL (REAS) w II kw. tego roku liczba mieszkań wprowadzonych do sprzedaży to 14,9 tys., aż o 2 tys. (11,5 proc.) mniej niż w I kw. W dodatku był to najsłabszy wynik od ostatnich sześciu kwartałów. Tendencja jest spadkowa, co jednak wynika wyłącznie z małej dostępności gruntów i trudności ze znalezieniem wykonawcy – podkreśla.
Deficyt terenów wypycha nowe osiedla na obrzeża miast, z dala od infrastruktury komunikacyjnej, punktów handlowych i usługowych. – Możemy się spodziewać, że takich projektów pojawi się więcej – przewiduje dyr. Melaniuk.
Tereny bliżej centrów miast, choć droższe, szybko znikają z rynku. Zwykle powstają na nich jednoetapowe inwestycje z mniej niż 200 mieszkaniami. Taki będzie Horyzont Praga, inwestycja w Warszawie, którą Cordia wprowadziła niedawno do oferty. W tym roku firma rozpoczęła też budowę krakowskiej Lotniczówki i II etapu stołecznego Zielonego Bemowa.
– Kolejne projekty, w Warszawie, Krakowie i Sopocie, trafią do oferty w I kw. 2020 r. – zapowiada Michał Melaniuk. – Ta ostatnia inwestycja będzie naszym pierwszym projektem w Trójmieście – dodaje.

Bony i harmonogram

Nowe inwestycje – w Warszawie, Wrocławiu i Trójmieście – zapowiada też Dom Development. Trafią do oferty w IV kw. Firma planuje też rozbudowę popularnych osiedli, np. Żoliborza Artystycznego i Mariny Mokotów w Warszawie czy Zielonego Południka w Trójmieście.
– Promocje dla klientów przygotowujemy cały rok. Są to m.in. bony na materiały wykończeniowe i dekoracyjne, a także rabaty – mówi Radosław Bieliński, rzecznik spółki Dom Development.
Firma RED-Real Estate Development skupia się na rozbudowie Red Parku na poznańskim Dębcu. Właśnie rozpoczęła się budowa IV, ostatniego etapu tego osiedla. Roma Peczyńska, menedżer ds. marketingu w Red Parku, opowiada, że klientów zachęca m.in. system płatności 20/80: 20 proc. ceny klient płaci przy podpisaniu umowy deweloperskiej, resztę przed odbiorem kluczy do mieszkania. Część miejsc postojowych deweloper sprzedaje po 20 tys. zł.
Na nowe inwestycje wskazuje też Marcin Krasoń z Obido.pl. Grupa Asbud rozpoczęła w stolicy budowę Central Garden Apartments. W pięciu budynkach w pobliżu centrum handlowego Arkadia ma być 1,1 tys. mieszkań, z czego w I etapie – ponad 500. Na wrocławskich Krzykach i2 Development rozpoczyna trzyetapowy projekt Armii Krajowej 7, złożony z mieszkań, pokoi hotelowych, lokali usługowych i biurowych.
– Murapol wprowadził do sprzedaży ponad 2 tys. mieszkań w kilkunastu inwestycjach, zarówno jedno- jak i wieloetapowych – wskazuje Marcin Krasoń.
A Piotr Tarkowski, dyrektor ds. sprzedaży w Allcon Osiedla, komentuje, że deweloperzy, ze względu na trudną do przewidzenia sytuację na rynku, będą działać rozważnie.
– Nie będą się ścigać i bić rekordów – przekonuje Piotr Tarkowski. – Dla branży ważny jest zrównoważony i długofalowy rozwój. Nowe inwestycje muszą być dobrze przemyślane i oparte o różne scenariusze. Nasza firma wprowadzi do oferty nowe projekty w Gdańsku – zarówno z półki premium, jak i segmentu popularnego – zapowiada.
I dodaje, że ostatnie lata to dobry czas dla deweloperów.
– Roczny wynik sprzedaży jest ważny, ale nie najważniejszy – podkreśla dyr. Tarkowski. – Najważniejsza jest dobra, zdywersyfikowana oferta, która zaspokoi potrzeby klienta przekraczającego próg biura sprzedaży.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA