Reklama
Rozwiń

Morizon też podnosi agentom ceny ogłoszeń

Rok 2018 uderzy agencje pośrednictwa w obrocie nieruchomościami po kieszeni. Podwyżki cen ogłoszeń w Otodom to nie koniec.

Aktualizacja: 08.03.2018 19:50 Publikacja: 08.03.2018 18:57

Morizon też podnosi agentom ceny ogłoszeń

Foto: Fotorzepa

– Grupa Morizon zdecydowała się na zmiany cennika w konsekwencji zmian na rynku oraz umocnienia pozycji Morizon.pl wśród użytkowników poszukujących ofert sprzedaży i wynajmu nieruchomości. Podwyżki ogłosiliśmy już w październiku i od listopada sukcesywnie wdrażamy je wśród kolejnych grup klientów – mówi Jarosław Święcicki, prezes firmy MZN Property, do której należy platforma Morizon.

O jakiej wysokości podwyżkach mowa? Tego już nie ujawnia. – Cennik jest częścią indywidualnych umów z klientami, w związku z czym nie jest publicznie dostępny – ucina.

Konkretne kwoty padają jednak w grupach dyskusyjnych agentów w portalach społecznościowych. „Dostałam e-maila od Grupy Morizon z informacją, że od 1 kwietnia podwyższają cenę pakietu ogłoszeń do 400 ofert z kwoty 223,50 do kwoty 519 zł, a każde ogłoszenie powyżej tego limitu – płatne 1,49 zł" – napisała Krystyna Maciąg z agencji Uni-Dom Nieruchomości we Wrocławiu.

– Gdy do mnie dotarła wiadomość o podobnej treści, od razu wypowiedziałem umowę z Morizonem – mówi Zbigniew Kubiński, wiceprezydent Federacji Porozumienie Polskiego Rynku Nieruchomości, prowadzący w Łodzi biuro nieruchomości Expert.

Od 1 lutego 2018 r. nowe ceny abonamentów dla biur wprowadził Otodom. Wraz ze zmianą cen zmieniły się również niektóre przedziały abonamentowe oraz sposób rozliczeń za wystawienia dużej liczby ofert. I tak w przypadku umieszczenia ponad 250 anonsów poza podstawą w wysokości 1149 zł, agencja musi zapłacić 3 zł za każde kolejne ogłoszenie (powyżej 250). Otodom tłumaczy, że inwestuje w portal, a podwyżki są tego konsekwencją. Tak samo argumentuje Morizon.

– Morizon to obecnie największy serwis ogłoszeniowy w Polsce pod względem liczby ofert. Ponadto na rynku sukcesywnie rosną ceny nieruchomości i liczba transakcji, a to też wpływa na wartość dostarczaną przez serwisy Grupy Morizon. Podsumowując, podwyżki są konsekwencją wzrostu jakości i wartości usług dostarczanych klientom – mówi Święcicki.

Inaczej sprawę widzą pośrednicy. – Portale do bólu wykorzystują to, że agencje nieruchomości się od nich przez lata uzależniły. Nie patrzą przy tym na realia, w jakich sprzedawane są nieruchomości, chociażby to, że np. domy sprzedaje się zdecydowanie dłużej od mieszkań, czasami kilka lat, ogłaszanie się przez ten czas musi mieć sens ekonomiczny – mówi Kubiński. – Dziś trwa przeciąganie liny. Jaki będzie tego finał, trudno przesądzić. Platformy wprowadzające podwyżki ryzykują, że pośrednicy nie będą z nimi współpracować. Może się okazać, że portale mocno rozpoznawalne przez potencjalnych kupców nie będą posiadać w swoich zasobach wielu ofert nieruchomości – dodaje.

MZN Property ma jednak dalekosiężne plany. Jak mówi jej prezes, firma buduje platformę OneStopShop. Jej cel to dostarczenie osobom poszukującym nieruchomości wsparcia w całym procesie – od poszukiwania, poprzez finansowanie, zawarcie transakcji czy pomoc w przeprowadzce.

– W II kwartale udostępnimy Eksperta Online – platformę dystrybucji kredytów hipotecznych online. Będziemy również zacieśniać współpracę z agencjami nieruchomości oraz deweloperami, nie tylko w zakresie samych ogłoszeń, ale również wsparcia transakcji – wylicza Święcicki.

Nieruchomości
Przedmieścia kuszą niższymi cenami mieszkań
Nieruchomości
Najem mieszkań na huśtawce. Ile zapłaci lokator?
Nieruchomości
Rynek wtórny. Nie ma co czekać na cenowy cud
Nieruchomości
Tyle sprzedający chcą za mieszkania z drugiej ręki
Nieruchomości
Nowy szef Speedwella w Polsce: wierzymy w rynek mieszkaniowy