Startują kolejne kanały naziemnej telewizji

W piątek w eterze pojawią się Metro TV i WP – nowe stacje telewizyjne Agory i stawiającej pierwsze kroki na tym rynku Wirtualnej Polski.

Publikacja: 01.12.2016 20:20

Foto: 123RF

Start tych dwóch kanałów na razie zakończy uruchamianie oferty nowego pakietu cyfrowych stacji. Wcześniej już ruszyły Zoom TV i Nova TV, a na brakujące dwie lub trzy stacje TVP, które mają uzupełnić usługę, widzom przyjdzie jeszcze trochę poczekać.

Interaktywnie i hybrydowo

W związku z tym, że wszystkie cztery nowe stacje prywatnych nadawców, które ruszają naziemnie tej jesieni, mają profil ogólnotematyczny, każda musiała zadbać o publicystykę i zainwestowała w znanych prezenterów. Z Zoom TV, współnależącym do sieci kablowych i Kino Polska TV, który ruszył jako pierwszy 25 października, współpracować będą lokalne telewizje.

W ramach programowej współpracy z Onetem pojawią się programy „Obywatel Kuźniar" Jarosława Kuźniara, „Miło/ść" Piotra Najsztuba, „Subiektywny" Bartosza Węglarczyka, „Świat według Jachimka" Tomasza Jachimka i „Na czasie" Łukasza Grassa. Zoom TV nie sięgnął za to po program Tomasza Lisa.

– Naszą intencją nie jest wikłanie się w tematy polityczne – komentował tę decyzję Bogusław Kisielewski, prezes Kino Polska TV. Nadawca oczekuje, że Zoom TV będzie rentowny po dwóch latach od startu i że po roku powinien osiągnąć 1 proc. udziałów w ogólnopolskim rynku oglądalności. Dodatkowo w lutym przyszłego roku ma ruszyć wirtualny kanał Zoom TV w ramach telewizji hybrydowej.

Z dodatkową usługą ruszy też wraz z nową stacją Wirtualna Polska, której kanał WP firmować będą m.in. Maciej Orłoś, Małgorzata Serafin, Kamila Biedrzycka-Osica, Igor Sokołowski, Marcin Antosiewicz i Karolina Jakobsche. 5 grudnia ma ruszyć serwis VoD powiązany z kanałem.

– Na stronie głównej Wirtualnej Polski tzw. telewizyjny player, widoczny w oknie portalu, da również widzom możliwość cofnięcia się do już wyemitowanych programów czy seriali. Telewizja WP stawia też na interakcję z widzami, którzy będą mogli współtworzyć programy, między innymi udostępniając wideo własnej produkcji, które stacja będzie pokazywać na antenie oraz w oficjalnym serwisie telewizji – podano. Koncesja przyznana WP przewiduje, że kanał tej spółki ma być interaktywny.

Milionowe inwestycje

Na prace nad kanałem WP wyda w tym roku 2,9 mln zł, do tego dojdą koszty koncesji telewizyjnej, która od 2016 do 2026 roku będzie kosztować spółkę 13,5 mln zł i płatna będzie w dziesięciu rocznych ratach. Dodatkowo każdy z prywatnych nadawców kanałów z nowego pakietu stacji w ciągu najbliższych dziewięciu lat zapłacić ma ok. 62 mln zł dosyłającej ich naziemny sygnał spółce Emitel.

Agora zamierza zainwestować w swój nowy kanał Metro TV w ciągu czterech–pięciu lat ok. 20–30 mln zł. Według zarządu stacja ma szanse osiągnąć rentowność po przekroczeniu progu oglądalności w przedziale 1–1,15 proc. Spółka zakłada, że zdarzy się to w ciągu najbliższych czterech–pięciu lat. Na antenie Metro TV, które ma mieć charakter lifestyle'owy, pojawią się m.in. dziennikarze „Gazety Wyborczej": Dominika Wielowieyska i Mikołaj Lizut.

Docelowo w ramach nowego pakietu mają ruszyć jeszcze stacje TVP (trzy w standardowej rozdzielczości lub dwie, a wtedy jedna w HD), ale na razie nie wiadomo, które to będą. Maciej Stanecki, wiceprezes TVP, podtrzymał w czasie październikowej konferencji PIKE, że TVP chciałaby nadawać tam kanał sportowy.

Żeby zwiększyć zasięg swoich nowych kanałów, nadawcy negocjują teraz dystrybuowanie ich w sieciach kablowych i na platformach satelitarnych. Zoom TV od razu wciągnęli na swoje listy kanałów kablarze, a w tym tygodniu – także Cyfrowy Polsat. Nie podano, czy nadawca płaci operatorowi za obecność w jej ofercie, ale jest to możliwe, bo pakiety stacji są dziś już mocno przepełnione.

Nowe kanały szukają też brokerów reklamowych. Reklamy w kanale WP będzie sprzedawać biuro TVN, Metro TV i Zoom TV obsługuje konkurencyjne Polsat Media, Nova TV zapewne korzysta z biura reklamy Grupy ZPR Media.

Start tych dwóch kanałów na razie zakończy uruchamianie oferty nowego pakietu cyfrowych stacji. Wcześniej już ruszyły Zoom TV i Nova TV, a na brakujące dwie lub trzy stacje TVP, które mają uzupełnić usługę, widzom przyjdzie jeszcze trochę poczekać.

Interaktywnie i hybrydowo

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji