Z wcześniejszych badań wynika z kolei iż jeszcze większa grupa po ponad 30 proc. nie miała żadnego kontaktu z internetem. Choć są państwa które mają pod tym względem jeszcze gorsze wyniki to jednak w przypadku Polski niepokojące jest iż wskaźniki cyfrowego wykluczenia w zasadzie się zatrzymały. W 2015 r. ich liczba spadła jedynie o 1 pkt. proc.

Eurostat nie podaje profilu wiekowego osób nie korzystających z nowych technologii, ale z innych badań wynika wprost iż są to głównie osoby starsze. MillwardBrown w raporcie Nettrack za okres lipiec-wrzesień 2015 r. podaje, że tylko 9 proc. osób w wieku ponad 60 lat korzysta z sieci. - Obecnie używanie Internetu w Polsce utrzymuje się na stabilnym poziomie nieco ponad 76 proc., co stanowi zbliżony wynik do fali z początku roku 2015 – wyjaśnia rzecznik firmy Kuba Antoszewski.

Wykluczenie osób starszych z rynku nowych technologii jest problemem, ale też szansą dla firm, które umiejętnie podejdą do tego wyzwania. - To dla nas ważna grupa konsumentów. Szkolimy naszych pracowników między innymi pod kątem obsługi klientów, którzy nie poruszają się tak sprawnie w przestrzeni technologicznej jak młodzież. Najistotniejsze jest to, żeby konsultant zdiagnozował potrzeby klienta i dobrał optymalne urządzenie – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. - Wprowadziliśmy także usługę konfiguracji komputerów na miejscu w elektromarkecie, dzięki czemu klient otrzymuje produkt gotowy do użytkowania. To zdecydowanie ułatwia stawianie pierwszych kroków w przygodzie z Internetem – dodaje.