Nie była to zresztą pierwsza taka sankcja. Rok wcześniej Inspekcja Handlowa wydała aż osiem decyzji, nakładających na spółkę kary w wysokości od 4400 zł do 17 800 zł. Wszystkie dotyczyły nieprzestrzegania przepisów o cenach, a szczegółowiej – naruszenia obowiązku uwidocznienia cen i cen jednostkowych na towarach. Taki obowiązek przewidują: ustawa o cenach wraz z rozporządzeniem wykonawczym ministra rozwoju oraz dyrektywy unijne w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów. Gwoli wyjaśnienia: cena jednostkowa to cena pojedynczego towaru lub usługi, którego ilość jest wyrażana w jednostkach miar (np. za paliwo, wykładziny, materiały włókiennicze, ziemniaki, towary w zestawach itp.).
Podczas ostatniej kontroli Inspekcja Handlowa stwierdziła, że na 45 sprawdzonych rodzajów towarów aż na 20 nie uwidoczniono jednoznacznie cen i cen jednostkowych.
Czytaj także: Ponad 20 proc. lamp i żyrandoli nie spełnia wymogów
Skontrolowana firma odwołała się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, argumentując, że kara jest niewspółmierna do przewinienia. Zwłaszcza że uwidocznienie cen jednostkowych wciąż powoduje wątpliwości i niejasności.
Oddalając odwołanie spółki, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, iż spółka, która funkcjonuje na rynku od 2004 r., powinna znać przepisy i obowiązek uwidaczniania cen i cen jednostkowych. Ich brak na produktach godzi w prawo konsumenta do informacji, uniemożliwia porównanie cen towarów, znajdujących się w obrocie handlowym i ogranicza swobodę ich wyboru. Toteż kara pieniężna powinna być dotkliwa i uciążliwa dla przedsiębiorcy, i służyć zapewnieniu, aby w obrocie były dostępne tylko towary z odpowiednimi informacjami o ich cenach i cenach jednostkowych.