Reklama, która nawet ma pierwiastek przesady, nie musi wprowadzać w błąd

Koncepcja tzw. przeciętnego konsumenta zakłada, że jest on odpowiednio poinformowany oraz ostrożny.

Aktualizacja: 23.05.2020 09:46 Publikacja: 23.05.2020 00:01

Reklama, która nawet ma pierwiastek przesady, nie musi wprowadzać w błąd

Foto: AdobeStock

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 października 2019 r. (sygn. VI SA/Wa 1067/19) za wprowadzające w błąd w rozumieniu art. 36 ust. 2 rozporządzenia 1169/2011 należy kwalifikować nie tylko przekazanie informacji potencjalnie mylących, ale także powodujące potencjalną konfuzję niepodanie wszystkich informacji.

Przy czym choć sąd przyjął, że podczas wyrobu produktu używany jest naturalny zakwas, a w składzie produktu były wskazane drożdże, to ostatecznie uznał, że zamieszczenie na opakowaniu produktu informacji „Na naturalnym zakwasie" zamiast „Na naturalnym zakwasie z dodatkiem drożdży" należy uznać za mające charakter wprowadzający w błąd. Orzeczenie budzi wątpliwości w kontekście koncepcji tzw. przeciętnego konsumenta, który to z założenia jest odpowiednio poinformowany oraz spostrzegawczy i ostrożny. Zasadniczo jest też przyzwyczajony do tego, że informacje o charakterze marketingowym czy też reklamowym, w tym zamieszczane na produktach spożywczych, mogą być w pewnym zakresie uogólnione czy uproszczone lub nawet zawierać w sobie pierwiastek przesady.

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem