Telewizja nie może ukrywać reklamy

Przewodniczący KRRiT nałożył karę w wysokości 60 000 zł. na spółkę ITI Neovision, nadawcę programu Domo+, 30 grudnia 2015 r. karę w wysokości 60 000 zł na Telewizję Polską nadawcę programu TVP2, za emisję ukrytych przekazów handlowych.

Aktualizacja: 10.01.2016 07:18 Publikacja: 10.01.2016 06:00

Telewizja nie może ukrywać reklamy

Foto: 123rf

Przeprowadzona przez KRRiT analiza programu Domo+ wyemitowanego 11 stycznia 2015 r. w godz. 7.00 – 20.00 oraz ewidencji audycji wykazała naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji.

W analizowanych materiałach pojawiły się nieoznaczone w żaden sposób przekazy handlowe, które promowały konkretne produkty i wyczerpywały znamiona ukrytego przekazu handlowego. Oglądający je widz mógł odnieść wrażenie, że przekazy te są informacją o towarach i usługach, przekazywaną przez nadawcę, a nie materiałem promocyjnym.

Przy ocenie zakresu i stopnia szkodliwości naruszenia uwzględniono, że ustawowy zakaz ukrytego przekazu handlowego jest szczególnie istotny ze względu na potrzebę ochrony odbiorców i ich prawa do informacji co do rzeczywistego charakteru przekazu.

Także analiza audycji wyemitowanej 20 stycznia o godz. 21.38 w programie TVP2, wykazała naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji.

Audycja wyemitowana poza blokiem reklamowym zawierała nieoznaczone jako przekaz handlowy treści o jednoznacznie promocyjnym charakterze, co wprowadzało widzów w błąd.

Wymierzając karę, KRRiT uwzględniła przesłanki ustawowe, określone w art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, tj. zakres i stopień szkodliwości naruszenia oraz możliwości finansowe nadawcy. Przy ocenie zakresu i stopnia szkodliwości naruszenia organ wziął pod uwagę fakt, iż naruszenie miało miejsce w audycji emitowanej w programie powszechnie dostępnym w ramach naziemnej telewizji cyfrowej oraz jego wysoką oglądalność, plasującą go w czołówce programów telewizyjnych w Polsce. Dodatkowo uwzględniony został fakt, że naruszenie nastąpiło w programie nadawcy publicznego.

Decyzja 25/2015

Decyzja 26/2015

Przeprowadzona przez KRRiT analiza programu Domo+ wyemitowanego 11 stycznia 2015 r. w godz. 7.00 – 20.00 oraz ewidencji audycji wykazała naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji.

W analizowanych materiałach pojawiły się nieoznaczone w żaden sposób przekazy handlowe, które promowały konkretne produkty i wyczerpywały znamiona ukrytego przekazu handlowego. Oglądający je widz mógł odnieść wrażenie, że przekazy te są informacją o towarach i usługach, przekazywaną przez nadawcę, a nie materiałem promocyjnym.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego