Po Europie pojedziemy nocnymi pociągami

Niemcy, Francja, Austria i Szwajcaria porozumiały się w sprawie stworzenia nocnych połączeń kolejowych.

Aktualizacja: 10.01.2021 14:19 Publikacja: 10.01.2021 14:09

Po Europie pojedziemy nocnymi pociągami

Foto: Adobe stock

Ten pomysł nie tylko pomoże obniżyć koszty transportu, ale i całych podróży. Oszczędzimy nie tylko różnicę pomiędzy ceną biletu lotniczego i kolejowego, ale także na noclegach hotelowych, nie mówiąc już o ochronie środowiska. I nie jest nowy, bo dwadzieścia lat temu można było spokojnie wsiąść do pociągu w Paryżu i po kilkunastu godzinach wysiąść z niego w Warszawie. Albo wsiąść w Wiedniu i wysiąść we francuskim Perpignan w Pirenejach Wschodnich. Bilety były znacząco tańsze od lotniczych, stosowano wiele zniżek, co umożliwiało bezpieczne zagraniczne podróże zwłaszcza młodzieży i studentom, dla których przygotowywano specjalne pakiety promocyjne.

Teraz cztery linie kolejowe Deutsche Bahn (DB), austriackie, francuska SNCF i szwajcarskie SBB-CFF planują rozwój swoich usług w przyszłości. Projekt rusza już w tym roku, a docelowo w roku 2024 mają już być dostępne nocne połączenia kolejowe między 13 europejskimi metropoliami. A potem nocne kolejowe szlaki się wydłużą. Na razie plany są takie, że w ramach nowego pomysłu, w grudniu 2021 ruszą składy Nightjet na dwóch trasach Wiedeń-Monachium- Paryż oraz Zurych- Kolonia- Amsterdam. W grudniu 2023: Wiedeń-Berlin- Bruksela-Paryż, a rok później nocą będzie można pojechać Nightjetem z Zurychu do Barcelony i z Zurychu do Rzymu.

Pomysł stworzenia takiej sieci, która pozwoliłaby na 2023: wygodne nocne podróże po Europie powstała w grudniu 2020 roku w Parlamencie Europejskim z okazji Europejskiego Roku Kolei przypadającego na 2021.

— To świetny pomysł, żeby wieczorem wsiąść do pociągu w Monachium czy Berlinie i na luzie, pod dobrym śnie, wysiąść z niego w Paryżu, czy Brukseli następnego dnia rano. Nasz Trans-Europ-Express TEE 2.0 i jego oferta nocnych podróży są dodatkowo bardzo przyjazne dla środowiska – chwalił niemiecki minister transportu Andreas Scheuer. Z kolei austriacka minister ds. ochrony klimatu, Leonore Gewessler podkreśla, że cały projekt w żadnym wypadku nie jest zakończony i liczy, że dołączą do niego kolejne kraje, miasta i operatorzy kolejowi. We Francji już od kilku lat kładzie się nacisk na transport kolejowy. Dla przykładu pomoc publiczna dla Air France w obecnym kryzysie była uzależniona od likwidacji krótszych połączeń krajowych. Z kolei Austriacy tak obłożyli podatkami krajowe bilety lotnicze, że podróż samolotem stała się wyjątkowo droga.

Z projektu cieszy się również Szwajcar, Peter Füglistaler, dyrektor Szwajcarskiego Federalnego Biura Transportu. Jego kraj nie jest członkiem Unii Europejskiej, ale projekt jest ogólnoeuropejski, więc Szwajcaria może w nim brać udział. — W roku 2024 chcemy zwiększyć ofertę nocnych połączeń kolejowych do przynajmniej 25 miast — mówił. A Andreas Matthä, prezes austriackich kolei ÖBB wskazuje, że Nightjet powinien dojeżdżać także do innych miast europejskich. Na razie będą to Paryż, Berlin, Hanower, Amsterdam, Bruksela, Hamburg, Monachium, Zurych, Bruksela i Barcelona. — Nasza oferta szybciej, czy później obejmie całą Europę— obiecuje.

W Polsce okresowo kursuje Nightjet na trasie Berlin-Przemyśl, a ÖBB oferuje bilety do Wrocławia z cenami zaczynającymi się od 29,90 euro.

Ten pomysł nie tylko pomoże obniżyć koszty transportu, ale i całych podróży. Oszczędzimy nie tylko różnicę pomiędzy ceną biletu lotniczego i kolejowego, ale także na noclegach hotelowych, nie mówiąc już o ochronie środowiska. I nie jest nowy, bo dwadzieścia lat temu można było spokojnie wsiąść do pociągu w Paryżu i po kilkunastu godzinach wysiąść z niego w Warszawie. Albo wsiąść w Wiedniu i wysiąść we francuskim Perpignan w Pirenejach Wschodnich. Bilety były znacząco tańsze od lotniczych, stosowano wiele zniżek, co umożliwiało bezpieczne zagraniczne podróże zwłaszcza młodzieży i studentom, dla których przygotowywano specjalne pakiety promocyjne.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił