#RZECZoBIZNESIE: Jarosław Leśniewski: Przedsiębiorcy walczą ze zmorą handlu – kolejkami

Kasy automatyczny najszybciej znajdą zastosowanie, bo korzyści, które dostarczają są namacalne – mówi Jarosław Leśniewski, prezes M4B, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 17.08.2018 13:12 Publikacja: 17.08.2018 12:34

#RZECZoBIZNESIE: Jarosław Leśniewski: Przedsiębiorcy walczą ze zmorą handlu – kolejkami

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że były obawy, iż boom w internecie zdegraduje sklepy stacjonarne. - Rzeczywistość pokazuje, że te sklepy jednak mają się dobrze. Niemniej jednak czeka je zmiana. Proces cyfryzacji w sklepach będzie się nasilał - mówił Leśniewski.

- Nasza firma pokusiła się o przygotowanie kilku trendów, które będą miały znaczenie w najbliższej przyszłości – dodał.

Np. kasa zostanie zautomatyzowana.

- Kasy automatyczny najszybciej znajdą zastosowanie, bo korzyści, które dostarczają są namacalne. Przedsiębiorcom coraz trudniej znaleźć ludzi, którzy będą pracować w sklepach i zaczynają myśleć o automatyzacji procesów - tłumaczył Leśniewski.

- Jest sieć restauracji, gdzie takie kasy są dostępne od dłuższego czasu. Te nie tylko rozwiązują problem braku ludzi, ale zapewniają większą sprzedaż – dodał.

W dużych sieciach są różne testowe alternatywne ścieżki płacenia, np. kasy samoobsługowe. - Ten proces automatyzacji będzie się nasilał – ocenił.

Podkreślił, że kioski samoobsługowe są naturalnym mechanizmem udrożnienia kolejek na stacjach benzynowych.

- Kierowca może zapłacić za paliwo, kupić gazetę, dwie wody, czekoladę dla dzieci i zapłacić za to przy samoobsługowym kiosku skanując samodzielnie każdy produkt. Kilka sieci stacji paliw testuje to rozwiązanie – zdradził gość.

Leśniewski podkreślił, że kolejki są główną zmorą procesu handlowego. - Wszędzie ludzie nie lubią stać w kolejkach. Sprzedawcy zastanawiają się nad różnymi mechanizmami niwelowania tych skutków, bo to wpływa na ocenę miejsca, gdzie dokonuje się zakupów – mówił.

Główne trendy w handlu kończą się słowem personalizacja. - Każdy sprzedawca chce spowodować, że klient będzie czuł się u niego wyjątkowy, bo produkt będzie spersonalizowany pod jego indywidualne wymagania – tłumaczył gość.

Stwierdził, że wirtualne przymierzalnie ubrań tworzą potencjał, żeby tak było, chociaż ta technologia jest jeszcze w powijakach. - Wygrają ci, co personalizację podniosą do rangi masowej – ocenił.

Prognozował, ze sztuczna inteligencja znajdzie zastosowanie w handlu. - Chcielibyśmy, żeby maszyna rozpoznała nasze potrzeby i np. dobrała ubiór. Nie tylko pasujący do nas fizycznie, ale też odpowiadający naszemu stylowi, aktualnym trendom mody itd. Wtedy to będzie użyteczne - tłumaczył Leśniewski.

Gość ocenił, że płatności elektroniczne chyba nigdy nie wyeliminują gotówki w kieszeni. - Zawsze znajdzie się strefa, która będzie wymagała płatności gotówką. Jednak procent wykorzystania płatności elektronicznych będzie się zwiększał – stwierdził.

Gość przyznał, że były obawy, iż boom w internecie zdegraduje sklepy stacjonarne. - Rzeczywistość pokazuje, że te sklepy jednak mają się dobrze. Niemniej jednak czeka je zmiana. Proces cyfryzacji w sklepach będzie się nasilał - mówił Leśniewski.

- Nasza firma pokusiła się o przygotowanie kilku trendów, które będą miały znaczenie w najbliższej przyszłości – dodał.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu