Podstawowe ułatwienia jakie dla konsumentów chce wprowadzić Bruksela to choćby zapobieganie blokowaniu geograficznemu, czyli powszechne dzisiaj uniemożliwianie robienia przez internet zakupów klientom z konkretnych państw bądź różnicowanie cen w zależności od miejsca zamieszkania. Pozostałe elementy planu to obniżanie kosztów i zwiększanie skuteczności doręczania paczek zagranicznych oraz budowanie zaufania konsumentów poprzez lepszą ochronę i egzekwowanie prawa.
- Zbyt często dostęp obywateli do najlepszych ofert zakupów w internecie jest blokowany lub klienci rezygnują z transgranicznych zakupów z powodu zbyt wysokich opłat za dostarczenie przesyłek lub z powodu obaw związanych z procedurą reklamacji w przypadku problemów - powiedział Andrus Ansip, wiceprzewodniczący do spraw jednolitego rynku cyfrowego.
- Chcemy rozwiązać problemy, które utrudniają konsumentom i przedsiębiorstwom pełne wykorzystanie możliwości zakupu i sprzedaży produktów i usług online - dodał.
Wtóruje mu komisarz do spraw gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Günther H. Oettinger którego zdaniem inicjatywa przeciwko blokowaniu geograficznemu uwzględnia w równym stopniu prawo konsumenta do swobodnych zakupów online ponad granicami, co i potrzebną przedsiębiorcy pewność prawa.
- Nie wątpię, że nasza koncepcja, dostosowana do specyfiki poszczególnych sektorów, zdecydowanie pobudzi handel ponad granicami w obrębie Unii – dodał.