87 proc. konsumentów kupuje produkty przemysłowe sprzedawane pod marką własną sklepu przynajmniej od czasu do czasu - wynika z badania firmy Inquiry. Firma podaje, że 14 proc. specjalnie wybiera produkty dostępne pod marką własną, 40 proc. kupuje niektóre kategorie produktów, zaś 33 proc. kupuje marki własne non-food rzadko. Marki własne artykułów przemysłowych najchętniej są kupowane przez osoby w wieku 25-34 lata i mało zamożne. Na rynku spożywczym udział marek własnych wynosi ok 20 proc. w ujęciu wartościowym i nieco ponad 30 proc. w ilościowym.

Zdecydowanymi liderami rynku non-food są Lidl i Biedronka – w tych sklepach artykuły przemysłowe sygnowanych marką własną kupuje odpowiednio 56 proc. i 52 proc. ankietowanych. Na kolejnych miejscach, znalazły się sieci Kaufland, Tesco, Auchan oraz Carrefour.

Najczęściej kupowanymi kategoriami produktów przemysłowych pod markami własnymi sieci supermarketów i dyskontów są: drobne artykuły AGD (57 proc.), artykuły dekoracyjne i wyposażenia domu (49 proc.) oraz artykuły papiernicze i biurowe (44 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się artykuły z kategorii odzieży dla dorosłych (40 proc.), narzędzi (38 proc.), bielizny dla dorosłych (32 proc.), elektroniki i zabawek (30 proc.). W wielu kategoriach produktowych najchętniej wybierane są marki własne sieci Lidl, która osiąga zdecydowaną przewagę nad Biedronką w przypadku ubrań (w tym odzież sportowa, bielizna oraz odzież dla dorosłych, odzież i akcesoria dla dzieci) oraz narzędzi. Z kolei Biedronka jest najczęściej wybieraną siecią w przypadku artykułów dekoracyjnych i wyposażenia domu, artykułów papierniczych i biurowych oraz w kategorii zabawek. Na trzecim miejscu w niemal wszystkich kategoriach produktowych znalazła się sieć Auchan, nieco dalej Kaufland, Tesco i Carrefour.

Polacy mają generalnie pozytywne odczucia względem marek własnych. Dla blisko połowy respondentów liczy się przede wszystkim to, że dzięki markom własnym mogą kupić produkty, które w innych sklepach są za drogie, zaś 42 proc. badanych ocenia, że są to produkty dobrej jakości w stosunkowo niskich cenach. Ponad 1/3 ankietowanych zauważa, że dzięki temu sklepy mają zróżnicowana ofertę, a przy tym jakość produktów marek własnych poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat. Co czwarta osoba przyznaje, że w niektórych sklepach marki własne są tak dobre, by chodzić tam specjalnie na zakupy.