fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Tysiące firm chcą zyskać na boomie w internecie

Adobe Stock
W 2020 r. powstało niemal 8 tys. nowych e-sklepów. Ten nowy rekord to wynik pandemii. Po jej cofnięciu trend może się odwrócić.

Wielotygodniowe zamknięcie sklepów stacjonarnych spowodowało ponad 24-proc. wzrost wydatków internetowych w 2020 r. W sumie Polacy za produkty i usługi kupowane online mogli zapłacić nawet 100 mld zł, co zachęciło wiele firm do wejścia na rynek.

Sklepów przybywa

Zgodnie z bazą statystyki działalności gospodarczej na początku stycznia 2021 r. liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce wynosi blisko 44,5 tys. To w porównaniu z podobnym okresem roku ubiegłego stanowi wzrost o 21,5 proc.

– W 2020 r. polscy przedsiębiorcy zarejestrowali blisko 11,8 tys. nowych sklepów internetowych, wykreślili działalność ponad 4 tys. – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska A Dun & Bradstreet Company, która zebrała dane i udostępniła je tylko „Rzeczpospolitej".

Nie jest to rynek usłany różami. Sektor, jak każdy inny, ma również swoje problemy. W całym 2020 r. Polacy zawiesili działalność blisko 5,6 tys. sklepów internetowych. – Z czego 1,2 tys. powróciło na rynek, 320 upadło i trwale zostało wykreślonych, a 4,1 tys. pozostaje zawieszonych – dodaje Tomasz Starzyk.

– Masowe powstawanie nowych e-sklepów oznacza drastyczny wzrost konkurencji w wynikach wyszukiwania. Na pierwszej stronie wyników w Google'u pojawia się tylko dziesięć pozycji, a w przypadku wielu zapytań widgety Google'a ograniczają wyświetlenia do zaledwie kilku wpisów organicznych – mówi Marek Stokowski, specialista ds. SEO w DevaGroup.

– Marki, którym zależy na poprawie widoczności witryny internetowej, są zmuszone do intensyfikowania działań, a tym samym zwiększania budżetów na aktywności SEO, szczególnie wtedy, kiedy rośnie liczba stron pozycjonujących się za pomocą tych samych słów kluczowych. W przypadku nowych e-sklepów sytuacja ta powoduje trudniejszy start – dodaje Stokowski.

Sklepom wyzwań także nie brakuje i same wprowadzają wiele głębokich zmian. – Jednym z priorytetów jest precyzyjne profilowanie oferty sklepów. Merlin.pl ma być ekspertem w zakresie książek, a Smarkacz.pl w ofercie artykułów dziecięcych, zabawek, gier. Zespół pracuje nad tymi rozwiązaniami – mówi Przemysław Żbikowski, prezes Merlin Group. – Sklep Nieprzeczytane.pl będzie oferować książki dla młodszych. Dzięki temu ograniczymy wzajemną konkurencję sklepów – dodaje.

Klienci gotowi na nowe

– W e-commerce nie mówimy tylko o nowych podmiotach tworzących platformy sprzedażowe, ale również o e-sklepach znanych marek. Poza tym na naszym rynku obecni są duzi gracze, tacy jak Allegro oraz już niebawem Amazon. To wszystko sprawia, że widoczność oferty staje się kluczowa i każdy, kto zajmuje się sprzedażą online, musi zaplanować działania promujące i sklep, i konkretne produkty – mówi Łukasz Sztuczyński, szef działu SHOP+ w Mindshare Polska. – Oczekujemy szybkich i bezproblemowych zakupów, ponieważ mają one zastępować codzienne wyjście do sklepu – dodaje.

Konsumenci są też gotowi na zmianę. Z badania UCE Research i SYNO Poland dla sklepu Złote Wyprzedaże wynika, że 29 proc. w dużej części zamieniło tradycyjne zakupy na online. Jednocześnie wynika z niego, że wśród konsumentów, którzy zmienili swoje przyzwyczajenia, aż 55,4 proc. zamierza wrócić po pandemii do tradycyjnego sposobu robienia zakupów.

Innym wyzwaniem są metody płatności, w których także widać sporo zmian. – Polacy na stałe polubili e-commerce i będą chcieli w dalszym ciągu korzystać z jego możliwości, również w przypadku dostępu do nowoczesnych i bezpiecznych form płatności za zakupy – mówi Tomasz Hadzik, członek zarządu PayPo, które już po świętach ustanowiło rekord 3 mln transakcji od początku roku przy użyciu swoich odroczonych płatności. Pozwala to na kupno towaru, a zapłatę za niego do 30 dni później lub w ratach. Oferta dostępna jest już na najpopularniejszej w Polsce platformie e-sklepów Shoper. Razem z tymi już wcześniej korzystającymi z rozwiązania PayPo w sumie ponad 16 tys. e-podmiotów oferuje już opóźnione płatności w tym systemie.

– Ciekawą niewiadomą jest to, jak zachowa się branża odzieżowa, która w styczniu znów notuje wzrost po lekkim spowolnieniu. Sama końcówka roku, kiedy od 28 grudnia ponownie na zamknięto galerie handlowe, doszło do lekkiego spadku internetowej sprzedaży asortymentu fashion – dodaje Hadzik.

Joanna Pieńkowska-Olczak prezes PayU SA

Polski rynek e-commerce staje się coraz bardziej nasycony, zwłaszcza w 2020 r. liczba nowych sklepów internetowych poszybowała w górę. Początkujące e-sklepy rywalizują dziś o klienta nie tylko z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, ale też z dużymi podmiotami, których marki przywykliśmy spotykać w galeriach handlowych. W czasie pandemii wdrożenie strategii opartej na omnichannel stało się dla nich jednym z najważniejszych i najpilniejszych zadań, co zaowocowało dalszą cyfryzacją biznesu, udoskonaleniem procesów sprzedażowych, logistycznych i płatniczych. Co więcej, polscy konsumenci coraz częściej kupują online w sklepach zagranicznych, co dodatkowo zwiększa konkurencję.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA