Co najważniejsze, nie dotyczą one postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a wyłącznie sporów stron powstałych na etapie realizacji umowy. Rozwiązanie to podtrzymuje wypracowane przez doktrynę stanowisko, iż w tym pierwszym przypadku, zawarcie ugody jest niedopuszczalne.
Nie wszystkie jednak spory zaistniałe pomiędzy stronami zawartej umowy o zamówienie publiczne mogą być rozstrzygane pozasądowo. W art. 591 ustawodawca ograniczył je do spraw majątkowych, w których zawarcie ugody jest dopuszczalne. Przykładowo więc, spory dotyczące zmiany sposobu realizacji umowy, przedłużenia terminu jej realizacji czy też ochrony praw autorskich nie będą objęte tymi regulacjami.
Bardzo często można spotkać się przy nakłanianiu przez Sąd powszechny stron do ugody w sporach pomiędzy wykonawcami a zamawiającymi, których źródłem jest umowa o udzielenie zamówienia publicznego, z argumentacją zamawiających, iż z obawy o naruszenie dyscypliny finansów publicznych nie mogą oni zawrzeć ugody. Jest to błędne przekonanie.
Zaaprobować należy wprowadzenie w art. 594 ust. 3 nowego p.z.p. odesłania do art. 54a ustawy z dnia 27 sierpnia 2019 r. o finansach publicznych, ze wskazaniem, że przepis ten znajduje zastosowanie. Pozwala on bowiem jednostkom sektora finansów publicznych na zawieranie ugód w spornych należnościach cywilnoprawnych, jeżeli zostaną spełnione dwa poniższe warunki:
1. jednostka, która chce zawrzeć ugodę musi dokonać pisemnej oceny skutków zawarcia ugody,