Dotacje unijne dla firm: Plan rozwoju eksportu pomoże w międzynarodowej ekspansji

Od 15 kwietnia do 20 maja mikro-, mali i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność na obszarze Polski wschodniej będą mogli składać wnioski o unijne dofinansowanie. Dotacje mają im pomóc w opracowaniu strategii wejścia na obce rynki.

Publikacja: 25.03.2016 02:00

Będzie to pierwsza edycja konkursu dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców zainteresowanych rozszerzeniem działalności poprzez wejście na zagraniczne rynki. Pomoc finansową w takiej ekspansji oferuje im program „Polska wschodnia". – Dzisiejszy zglobalizowany świat stawia przed biznesem wiele wyzwań. Wsparcie z tego programu ma pomóc przedsiębiorcom z Polski wschodniej zdiagnozować ich potencjał w zakresie internacjonalizacji, przygotować firmę i ofertę pod kątem eksportu oraz aktywnie poszukiwać partnerów biznesowych w celu wprowadzenia produktów na zagraniczne rynki – zaznaczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, zapowiadając ogłoszenie naboru wniosków.

Dwa etapy

Ogłoszony konkurs dotyczy pierwszego etapu wsparcia oferowanego w działaniu 1.2 „Internacjonalizacja MSP". Dzięki niemu przedsiębiorcy z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, będą mogli się starać o maksymalnie 50 tys. zł na doradztwo w zakresie opracowania modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności firmy. Oznacza to, że pierwszy etap przewiduje dofinansowanie do zakupionych przez firmę usług doradczych i eksperckich. Unijna dotacja umożliwi przedsiębiorcom m.in.:

- analizę potencjału w zakresie eksportu,

- oszacowanie możliwości sprzedaży,

- dobór najefektywniejszych narzędzi marketingowych,

- wyszukanie dostępnych źródeł zewnętrznego finansowania działalności eksportowej oraz instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe, takich jak kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, fundusz dotacji, transakcje terminowe.

Realizacja takiego projektu (opracowania planu/modelu ekspansji) będzie „biletem wstępu" do drugiego etapu wsparcia z działania 1.2, w którym firmy będą miały szansę zdobyć nawet 500 tys. zł na przygotowanie się i wdrożenie przyjętego modelu ekspansji. Stąd dotację będzie wolno przeznaczyć m.in. na usługi doradcze związane z dostosowaniem produktu do rynków docelowych czy zakup wartości niematerialnych i prawnych. Możliwe będzie także sfinansowanie udziału w zagranicznych targach, wystawach czy misjach handlowych, jeśli udział w nich będzie wynikał z opracowanego modelu. Ogłoszenie konkursu na ten drugi etap zaplanowano na grudzień br. Jednak aby wziąć w nim udział i mieć szansę na uzyskanie takiego wsparcia, najpierw trzeba przejść przez etap pierwszy.

Warunki wejścia

Aby firma mogła się starać o fundusze z tej części programu „PW", musi przede wszystkim posiadać w swojej ofercie co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę), który mógłby być przedmiotem sprzedaży zagranicznej, następnie wybrać wykonawcę usług doradczych związanych z opracowaniem modelu biznesowego oraz zawrzeć z nim warunkową umowę (będzie ona realizowana, jeśli projekt zakwalifikuje się do wsparcia). Firmy, które spełniają lub spełnią te warunki, mogą składać wnioski o pomoc. Każda taka aplikacja będzie przedmiotem oceny. O szansach uzyskania dotacji decyduje ostateczna suma uzyskanych punktów. Warto więc już na samym początku poznać oceniane kryteria >patrz tabela.

Informacje i formalności

Instytucją, której powierzono realizację działania „Internacjonalizacja MSP", jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. To ona przyjmuje wnioski o dofinansowanie. Jak już zostało zauważone, na ich złożenie przedsiębiorcy będą mieli czas od 15 kwietnia do 20 maja. Później nastąpi etap oceny projektów. Na te, które wygrają, czeka 5 mln zł. Tyle zostanie podzielone wśród przedsiębiorców, których aplikacje zostaną najwyżej oceniane.

Firmy zainteresowane udziałem w konkursie powinny zapoznać się z informacjami umieszczonymi na stronie PARP (www.parp.gov.pl). Znajduje się tam m.in. regulamin naboru, wzory dokumentów, opis kryteriów służących oceny projektów, wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków.

Będzie to pierwsza edycja konkursu dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców zainteresowanych rozszerzeniem działalności poprzez wejście na zagraniczne rynki. Pomoc finansową w takiej ekspansji oferuje im program „Polska wschodnia". – Dzisiejszy zglobalizowany świat stawia przed biznesem wiele wyzwań. Wsparcie z tego programu ma pomóc przedsiębiorcom z Polski wschodniej zdiagnozować ich potencjał w zakresie internacjonalizacji, przygotować firmę i ofertę pod kątem eksportu oraz aktywnie poszukiwać partnerów biznesowych w celu wprowadzenia produktów na zagraniczne rynki – zaznaczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, zapowiadając ogłoszenie naboru wniosków.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów