Grzegorz Długosz - BLIK rusza po nowych klientów

Prowadzimy intensywne rozmowy z Pekao zarówno w kontekście zaangażowania kapitałowego w spółkę PSP, jak i wprowadzenia BLIK w terminalach obsługiwanych przez ten bank – mówi prezes Polskiego Standardu Płatności Grzegorz Długosz.

Aktualizacja: 26.09.2016 22:00 Publikacja: 26.09.2016 20:46

Grzegorz Długosz - BLIK rusza po nowych klientów

Foto: materiały prasowe

Rz: BLIK to polski system płatności telefonem, wprowadzony przez większość banków. Tymczasem duża grupa Polaków w ogóle nie we, że może korzystać z takiej usługi. Kiedy wreszcie ruszy zapowiadana szeroka kampania informacyjna?

Mamy nadzieję, że już w połowie listopada ruszamy z kampanią marketingowo- informacyjną, spoty reklamowe będą emitowane m.in. w telewizji, internecie i w kinach. Rzeczywiście BLIK w swoich bankowych aplikacjach ma prawie 6 mln osób, ale aktywowało go blisko 2,5 mln, czyli połowa posiadaczy tej funkcji jeszcze ani razu nie wyświetliła nawet kodu BLIK. To do tej grupy chcemy dotrzeć i zachęcić do korzystania z tej formy płatności. Kampanii będzie towarzyszyć trzymiesięczna loteria zachęcająca do korzystania z BLIK z wysokimi nagrodami pieniężnymi. Liczymy, że dzięki temu pozyskamy kilkaset tysięcy nowych użytkowników.

W poprzedniej rozmowie z „Rzeczpospolitą" obiecywał pan, że BLIK będzie można wykorzystać do płacenia zbliżeniowo poprzez technologie NFC, czyli tak jak płacimy kartą w terminalach, ale wciąż nie ma tej funkcji ....

My zaoferowaliśmy NFC dla płatności BLIK, ale nie w takiej technologii, jaką chciałyby banki i ich klienci. Działa ona tak, że można płacić zbliżeniowo telefonem w momencie, gdy aplikacja jest aktywowana i wyświetlony jest kod. Tymczasem nasi klienci chcą, by telefonem można było zapłacić bez aktywowania aplikacji i offline, czyli nawet gdy jesteśmy poza zasięgiem internetu. Możemy prowadzić taką opcję, ale we współpracy z organizacjami kartowymi MasterCard, Visa czy Diners, tak byśmy mogli częściowo oprzeć się na ich technologii. Mamy nadzieję, że rozmowy w tej sprawie zakończą się w październiku i decyzja zapadnie jeszcze w tym roku. Samo wdrożenie nie będzie już problemem.

Jakich transakcji BLIK klienci robią najwięcej?

Obecnie wykonywanych jest już 800 tys. transakcji miesięcznie, z czego około 300 tys. to wypłaty z bankomatów, około 350 tys. to płatności w internecie, blisko 120 tys. to płatności w terminalach, a reszta to przelewy na numer telefonu.

Widać duży wzrost płatności BLIK w internecie. Czy przybyło e-sklepów, w których można płacić w ten sposób?

Właśnie zakończyliśmy rozmowy z Allegro i pierwsze sklepy obsługiwane przez jego „płatnościowe ramię", czyli PayU będą udostępniać BLIK w najbliższych dniach, a sam serwis Allegro miesiąc później, choć klienci PKO BP mogą to robić już dziś. Jeśli w sklepach obsługiwanych przez PayU lub w serwisie Allegro użytkownik aplikacji PKO BP wybierze opcje „paybylink" to wyświetlą mu się dwie opcje – przekierowanie do banku i zalogowanie się do konta oraz druga, dużo wygodniejsza, czyli wprowadzenie kodu BLIK.

Tym samym współpracujemy już niemal ze wszystkimi agentami rozliczeniowymi obsługującymi polskie sklepy internetowe. Rozbudowujemy bazę klientów, którzy zarejestrowali się do wykonywania przelewów na numer telefonu. Ta funkcja nie jest domyślnie włączana w BLIK, użytkownik musi ją aktywować. Obecnie zainicjowało ją 800 tys. osób.

Płatności BLIK w internecie miały być jeszcze łatwiejsze i skrócone do tzw. one clicka, czyli płatności poprzez jedno kliknięcie....

Pierwszy „one click" zostanie wprowadzony jeszcze pod koniec września, a w październiku będziemy go wdrażać w pozostałych serwisach internetowych. To duże przedsięwzięcie, które niesamowicie usprawni płacenie w sieci, bo będzie można to zrobić nawet bez podawania sześciocyfrowego kodu, wystarczy kliknąć w telefonie „ok." Jednak to klient będzie decydował, czy chce korzystać z takiej opcji i będzie się musiał zarejestrować. Jeśli tego nie zrobi, nadal będzie mógł płacić BLIK podając sześciocyfrowy kod.

Tymczasem portal Cashless podał, że ostatnie propozycje unijnej dyrektywy unijnej PSD2 mogą uśmiercić łatwe płatności w internecie.

To zależy od tego, jak działa usługa. Jesteśmy przekonani, że akurat nasze rozwiązania są zgodne z dyrektywą PSD2 , która zakłada, że ma być solidne uwierzytelnienie osoby wykonującej płatność. My to gwarantujemy. Nie znamy jeszcze ostatecznej wersji tych regulacji, ale nasze rozwiązania idą w kierunku zgodnym z duchem tej regulacji.

Ale w zwykłych stacjonarnych sklepach jeszcze nie wszędzie można zapłacić BLIK...

W sieci naziemnej BLIK jest akceptowany w terminalach eService, First Data, ITCard, PayTel a na etapie wdrożenia jest PEP i IT Card. W efekcie BLIK działa już w 15 tys. bankomatów, 162 tys. terminali POS oraz w 30 tys. sklepów internetowych. Jednocześnie prowadzimy intensywne rozmowy z Pekao, zarówno w kwestii zaangażowania kapitałowego w spółkę PSP, jak i wprowadzenie BLIK w terminalach obsługiwanych przez ten bank. Poza sześcioma bankami udziałowcami BLIK-a wprowadził Getin, w trakcie wdrożenia jest Credit Agricole, rozmawiamy z Eurobankiem, bankami spółdzielczymi oraz samymi BPS i SGB. Wkrótce dołączą też klienci T-Mobile Usługi Bankowe.

Jaki stawia sobie pan cel na przyszły rok, jeśli chodzi o użytkowników i liczbę transakcji?

W ubiegłym roku mieliśmy 2 mln transakcji, w tym roku do sierpnia było już 4 mln, więc widać , że rośnie popularność BLIK. Zakładam, że po kampanii reklamowej przybędzie nowych użytkowników i w przyszłym roku liczba transakcji będzie liczona już w dziesiątkach milionów. Dziś z BLIK korzysta ponad 2 mln osób, a liczę, że na przełomie roku będzie ich 4 mln. Docelowo chciałbym, żeby wszyscy użytkownicy bankowości mobilnej korzystali z BLIK.

Jaką rolę dla BLIK widzi pan w projekcie krajowego schematu płatniczego, który mocno promuje rząd?

Nasza technologia pozwala na to, żeby zarówno w funkcji płatniczej, jak i elektronicznego dowodu uwierzytelniania obywatela, czyli tzw. eID krajowy schemat był zbudowany na bazie BLIK. Do rozstrzygnięcia jest kwestia, czy ma to być wyłącznie technologia mobilna, czy też także dostępna dla kart plastikowych, nad czym trwają dyskusje. Jesteśmy zatem gotowi do współpracy i miło nam, że także w tej dziedzinie dotychczasowe osiągnięcia BLIK zostały zauważone i mogą stanowić świetną bazę do szybkiego rozwoju krajowego schematu, w tym e-administracji.


CV

Grzegorz Długosz jest prezesem Polskiego Standardu Płatności. Z branżą finansową związany jest od 22 lat. Wcześniej m.in. tworzył internetową bankowość Inteligo, był członkiem zarządu w First Data Polska, pełnił także funkcję przewodniczącego Grupy Roboczej ds. Kart SEPA PL.

Rz: BLIK to polski system płatności telefonem, wprowadzony przez większość banków. Tymczasem duża grupa Polaków w ogóle nie we, że może korzystać z takiej usługi. Kiedy wreszcie ruszy zapowiadana szeroka kampania informacyjna?

Mamy nadzieję, że już w połowie listopada ruszamy z kampanią marketingowo- informacyjną, spoty reklamowe będą emitowane m.in. w telewizji, internecie i w kinach. Rzeczywiście BLIK w swoich bankowych aplikacjach ma prawie 6 mln osób, ale aktywowało go blisko 2,5 mln, czyli połowa posiadaczy tej funkcji jeszcze ani razu nie wyświetliła nawet kodu BLIK. To do tej grupy chcemy dotrzeć i zachęcić do korzystania z tej formy płatności. Kampanii będzie towarzyszyć trzymiesięczna loteria zachęcająca do korzystania z BLIK z wysokimi nagrodami pieniężnymi. Liczymy, że dzięki temu pozyskamy kilkaset tysięcy nowych użytkowników.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Finanse
Blisko przesilenia funduszy obligacji długoterminowych
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie