RPP chce wprowadzenia nowego przedmiotu w szkole: wiedza o zdrowiu

Wprowadzenia przedmiotu wiedza o zdrowiu domaga się od ministra rzecznik praw pacjenta. Dziś pacjenci są zagubieni i nie wiedzą, jak się leczyć – argumentuje RPP.

Aktualizacja: 05.08.2019 11:52 Publikacja: 05.08.2019 08:42

RPP chce wprowadzenia nowego przedmiotu w szkole: wiedza o zdrowiu

Foto: AdobeStock

Polscy chorzy nie potrafią się odnaleźć w zawikłanym systemie opieki zdrowotnej – alarmuje rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, powołując się m.in. na analizę zgłoszeń spływających do jego biura.

Bezpośrednie rozmowy z pacjentami, również za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta, wskazują, że część pacjentów nie wie, jakie są zadania lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, inni natomiast po świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej udają się do szpitalnego oddziału ratunkowego – przekonuje w wystąpieniu do ministra zdrowia. I proponuje wprowadzenie nowego przedmiotu wiedza o zdrowiu, przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach.

Czytaj także: Szkoła bez kłopotu kupi płyn przeciw wszom

W ramach programu uczniowie poznawaliby nie tylko zasady zdrowego trybu życia, którego elementy zawarte są w programach biologii czy wychowania fizycznego, ale także zasady działania systemu ochrony zdrowia.

Program nauczania obejmowałby prawa i obowiązki pacjenta, podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia czy podstawową wiedzę w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym, wykłady o wybranych chorobach i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie. Uczniowie dowiedzieliby się, jak postępować w przypadku zachorowania np. na grypę, choroby krążenia, cukrzycę, alergię czy choroby zakaźne.

Na lekcji wiedzy o zdrowiu uczeń poznawałby i ćwiczył podstawowe zasady pierwszej pomocy, ale także dowiadywał się, jak się odżywiać, by nie dopuścić do rozwoju chorób, m.in. cukrzycy.

RPP chce, by młodzi Polacy ze szkoły dowiadywali się o zdrowych sposobach redukcji stresu, potrafili właściwie ocenić konsekwencje działań profilaktycznych i znaczenie sportu. Ważnym elementem nauczania miałaby być też nauka o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej.

Mieliby także poznać podstawowe pojęcia z obszaru prawa ochrony zdrowia, m.in.: pacjent, produkt leczniczy, suplement diety czy kosmetyk.

Polscy chorzy nie potrafią się odnaleźć w zawikłanym systemie opieki zdrowotnej – alarmuje rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, powołując się m.in. na analizę zgłoszeń spływających do jego biura.

Bezpośrednie rozmowy z pacjentami, również za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta, wskazują, że część pacjentów nie wie, jakie są zadania lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, inni natomiast po świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej udają się do szpitalnego oddziału ratunkowego – przekonuje w wystąpieniu do ministra zdrowia. I proponuje wprowadzenie nowego przedmiotu wiedza o zdrowiu, przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP