Konsumenci szukają w sieci ulubionych marek

Rynek odzieżowy jest mocno rozdrobniony, co widać też po preferencjach zakupowych konsumentów.

Aktualizacja: 31.08.2017 21:24 Publikacja: 31.08.2017 21:06

Foto: 123RF

Z badania IBRiS dla „Rz" wynika, że jeśli chodzi o listę marek odzieżowych, które cenimy najbardziej, to prowadzą takie firmy, jak Adidas, Vistula i Puma. Marki największe pod względem generowanych przychodów czy liczby salonów, jak H&M, Zara, Reserved, Cropp czy Mohito, mają poniżej 10 proc. wskazań.

Jeśli chodzi o listę firm, których produkty konsumenci chcą kupić w nadchodzących 12 miesiącach, prowadzą także Adidas, Puma i Vistula.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, jeśli prześledzi się listę sklepów internetowych z odzieżą, które Polacy odwiedzają najczęściej według badania Gemius/PBI za maj 2017 r. W takim ujęciu sklepy Pumy i Vistuli mają na tyle mało użytkowników, że nie trafiają do zestawienia. Adidas ze ścisłej czołówki spada na znacznie dalszą pozycję.

Prowadzi za to H&M z liczbą niemal 1,58 mln użytkowników w maju 2017 r., w tym samym miesiącu rok temu wynik był nieznacznie wyższy. Kolejne pozycje zajmują aż cztery marki grupy LPP – Reserved, Mohito, Cropp i House. Liderem w tej grupie jest Reserved z niemal 1,3 mln użytkowników, o ponad 140 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2016 r. W przypadku Mohito wynik poprawił się o ponad 130 proc., do 930 tys. e-klientów, inne marki w grupie zanotowały mniej imponujące, ale jednak zwyżki liczby użytkowników.

LPP niedawno informowało o świetnych wynikach segmentu e-commerce, jego przychody w I półroczu podwoiły się w ujęciu rocznym. – Całkowita wartość sprzedaży online stanowi już 4 proc. całej sprzedaży grupy LPP, a w Polsce jest to 6 proc. Coraz bliżej do osiągnięcia założonego na 2020 rok celu, jakim jest uzyskanie 7–8 proc. przez sprzedaż internetową w skali całej grupy – podaje firma.

Większość marek w grupie najchętniej odwiedzanych e-sklepów odzieżowych odnotowała wzrost liczby użytkowników – wyjątki to Zara, Adidas czy Mango.

Jak tłumaczyć tak duże różnice w preferencjach marek i liczbie użytkowników sklepów? – W procesie zakupowym te dwa kryteria często się rozmijają, dlatego tak trudno jest na tym rynku prognozować – trzeba analizować trendy i starać się podążać za gustami – mówi szef jednej z firm odzieżowych.

– Brandy sieciowe mają znakomite pole do budowania lojalności poprzez croosowanie ofert online/offline, zapewniając na przykład odbiór w sklepie i możliwość wymiany po przymierzeniu, realizując konkursy i wydarzenia. Potężne multibrandowe sklepy kuszą outletowymi cenami – mówi Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa. – Pokolenie milenialsów kupuje impulsywnie, co otwiera szansę przed poszukiwaczami trendów online, którzy w prosty sposób mogą monetyzować swoje pomysły. Rynek będzie się powiększał dzięki nowym klientom i rosnącej wartości koszyka.

W online zmiany w podejściu konsumentów widać wyraźnie. – Odzież to kategoria dość angażująca z punktu widzenia konsumenta, dlatego też przy zakupie chętnie korzysta on z najbardziej wiarygodnego źródła informacji, jakim są opinie rodziny, znajomych czy nawet nieznanych osób, ale takich, które mają autorytet – na przykład blogerka, albo w jakiś sposób podobnych do konsumentów – spełniają te same funkcje społeczne, na przykład młoda matka – mówi Jolanta Tkaczyk, ekspertka w dziedzinie marketingu z Akademii Leona Koźmińskiego.

– W dobie wszechogarniającej nas informacji i przesytu reklam opinia innych wyrasta na najbardziej godne zaufania źródło. Choć wydaje nam się, że informacji negatywnych jest więcej, ludzie, szczególnie w kontaktach osobistych, wolą sobie polecać produkty, niż do nich zniechęcać – dodaje.

Z badania IBRiS dla „Rz" wynika, że jeśli chodzi o listę marek odzieżowych, które cenimy najbardziej, to prowadzą takie firmy, jak Adidas, Vistula i Puma. Marki największe pod względem generowanych przychodów czy liczby salonów, jak H&M, Zara, Reserved, Cropp czy Mohito, mają poniżej 10 proc. wskazań.

Jeśli chodzi o listę firm, których produkty konsumenci chcą kupić w nadchodzących 12 miesiącach, prowadzą także Adidas, Puma i Vistula.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły