BZ WBK mocno celuje w firmy

Bank Zachodni WBK chce zwiększyć swoje udziały w rynku usług dla małych i średnich firm do 20 proc. w perspektywie 2018 r.

Publikacja: 25.04.2016 22:00

BZ WBK mocno celuje w firmy

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Obecnie bank obsługuje ćwierć miliona klientów z sektora MSP, ale chce zdobyć 100 tys. nowych.

– Szacujemy nasz udział w rynku na około 15 proc. Nasza ambicją jest, by zbliżył się do 20 proc., a może nawet przekroczył ten poziom – powiedział Feliks Szyszkowiak, członek zarządu BZ WBK. Jak zaznacza, dla banku istotne jest zwiększanie odsetka firm aktywnie korzystających z usług. Obecnie jest to około 75 proc. przedsiębiorstw znajdujących się w bazie banku, a ma to być 80 proc.

– W tym roku szczególnie skupiamy się na segmencie agro, eksporterach i importerach oraz firmach korzystających ze środków unijnych – mówi Feliks Szyszkowiak.

Bank zmodyfikował ofertę dla tego segmentu, planuje dalszy rozwój bankowości internetowej i mobilnej dla klientów MŚP, a także wdraża platformę wsparcia obejmującą takie usługi jak księgowość, prawo, marketing czy monitoring płatności.

Bank prowadzi też kilka innych dużych projektów, m.in. warsztatów i szkoleń skierowanych do firm, jak Akademia Przedsiębiorcy, Program Rozwoju Eksportu czy platforma Firmowe Ewolucje (część treści jest ogólnodostępna, a część funkcji i bonusów tylko dla klientów banku).

Z badań zleconych przez BZ WBK wynika, że barierą rozwoju firm z sektora MŚP są obciążenia podatkowe, otoczenie regulacyjno-prawne, ale także trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników.

Strategia banku jest odpowiedzią na te bolączki i zakłada oferowanie także pomocy i usług niefinansowych. Wykorzystując obecność i doświadczenia grupy Santander (głównego udziałowca BZ WBK) na wielu rynkach, bank mocno stawia na ułatwienia pomagające polskim przedsiębiorcom na wychodzenie na rynki zagraniczne, także te bardziej odległe. – Taką rolę pełni platforma Santander Trade zawierająca dużo szczegółowych informacji na temat specyfiki poszczególnych rynków i dużą bazę potencjalnych kontrahentów – podkreśla Feliks Szyszkowiak. Obecnie na platformie zarejestrowanych jest 15 tys. firm, a 15 proc. z nich nawiązuje poprzez tę platformę kontakty i relacje handlowe.

Grupa Santander jest obecna m.in. rynkach Ameryki Południowej, a w Europie oprócz macierzystego rynku m.in. w Wielkiej Brytanii i Portugalii. Jak powiedział szef Global SME Banking w Santander Javier Castrillo Penadés, nowa strategia dla MSP została już wdrożona w ośmiu krajach spośród dziesięciu, które geograficznie są dla grupy kluczowe. Bank jest też zadowolony z efektów strategii.

Obecnie bank obsługuje ćwierć miliona klientów z sektora MSP, ale chce zdobyć 100 tys. nowych.

– Szacujemy nasz udział w rynku na około 15 proc. Nasza ambicją jest, by zbliżył się do 20 proc., a może nawet przekroczył ten poziom – powiedział Feliks Szyszkowiak, członek zarządu BZ WBK. Jak zaznacza, dla banku istotne jest zwiększanie odsetka firm aktywnie korzystających z usług. Obecnie jest to około 75 proc. przedsiębiorstw znajdujących się w bazie banku, a ma to być 80 proc.

Banki
Czy ratowanie Getin Noble Banku się zwróci? Potężne koszty
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Banki
EBC zażądał od dwóch wielkich banków, by wycofały się z Rosji. Ostatnie ostrzeżenie
Banki
Największy bank USA pozwał drugi bank Rosji. Groźba konfiskaty blisko 10 mld dolarów
Banki
Wakacje kredytowe mają zostać przedłużone. "Większość zagłosuje za tym pomysłem"
Banki
Kadrowa miotła dotarła do Banku Pekao. Kto zostanie prezesem?