Bank Rosji opublikował dane o bankowości kraju w 2018 r. Liczba oddziałów zmniejszyła się o 10,9 proc. a bankomatów - o 5,5 proc. Podczas spotkania z bankierami w ekskluzywnym pensjonacie Bor pod Moskwą Siergiej Szwecow wiceprezes Banku Rosji, podkreślał, że miejsce tradycyjnych usług zajmują „lżejsze formy", np. wydawanie gotówki z terminali kasowych w sklepach.
- To ma miejsce w związku z rozwojem technologii cyfrowych. Dzięki temu dla wielu banków jest wygodniej przejść na obsługę na odległość lub lżejsze (tańsze-red) formy jak wykorzystanie terminali kasowych w centrach handlowych, zamiast utrzymywania oddziałów czy punktów obsługi - cytuje wiceprezesa finanz.ru
Raport banku centralnego zwraca uwagę, że coraz więcej usług, dotąd dostępnych wyłącznie w bankach, można otrzymać poza nimi. Tak jest z kredytami samochodowymi - teraz udzielają ich dealerzy i centra sprzedaży aut używanych; wypłata gotówki jest możliwa z POS terminali; przelewów pieniężnych można dokonywać za pomocą urządzeń automatycznych i mobilnych; przyjmowanie dokumentów bankowych odbywa się także w wielu centrach handlowych oraz na pocztach.
Dlatego Bank Rosji jest zdania, że likwidacja oddziałów i bankomatów nie wpływa na spadek dostępności Rosjan do usług bankowych. Szczególnie, że największe banki także przechodzą na obsługę bezoddziałową.
Sbierbank, który ma blisko 40 proc. rynku bankowych usług Rosji, w I kwartale testuje serwis wybierania gotówki z rachunku karty w terminalach sklepowych oraz w POS-terminalach. Bank podpisał już 118 umów z największymi centrami handlowymi kraju. Korzystają już z tego mieszkańcy 81 największych miast.