Rynek opakowań z metalu, podobnie jak cała branża opakowaniowa, systematycznie się zmienia. Dla wielu firm kluczowe znaczenie mają trendy związane z ochroną środowiska. – W odniesieniu do ekologii opakowań ważne są elementy takie jak: projekt opakowania, czyli ecodesign, właściwości opakowania podczas użytkowania oraz jego cykl życia po pierwszym wykorzystaniu, a także oczekiwania konsumentów. Wiąże się to z wielowymiarowym podejściem do projektowania produktu, które powinno uwzględniać wpływ wywierany na środowisko naturalne podczas jego całego „cyklu życia", tj. na etapie doboru materiałów, produkcji, wprowadzenia na rynek, użycia i recyklingu – mówi Małgorzata Podrecka, wiceprezes Grupy Canpack. Jej zdaniem duże znaczenie przy projektowaniu ekologicznych opakowań mają też oczekiwania konsumentów. Ci coraz bardziej zdają sobie sprawę ze swojego wpływu na środowisko i podejmują decyzje zakupowe, kierując się nie tylko ich atrakcyjnością, ale także właściwościami ekologicznymi produktu i możliwościami jego późniejszej utylizacji.
Canpack po raz pierwszy wprowadził do sprzedaży puszkę o pojemności 0,33 l i średnicy 66 mm w 1994 r. Obecnie ma w swojej ofercie 20 rozmiarów aluminiowych puszek do napojów. Na tym nie koniec. – W odpowiedzi na rosnącą konkurencję cenową i wymogi środowiskowe kilka lat temu wdrożyliśmy program „Puszka Nowej Generacji", którego celem jest wypracowanie technologii pozwalającej na redukcję wagi puszki, a w efekcie obniżenie ilości surowca niezbędnego do jej wyprodukowania. Jak dotąd udało się nam osiągnąć 20-proc. redukcję grubości materiału (aluminium) niezbędnego do produkcji puszki – twierdzi Podrecka.
Canpack wprowadza do oferty nie tylko nowe rozmiary, ale i innowacyjne kształty puszek. Jako przykład podaje stworzenie tak unikalnego produktu jak trójkątny kształt butelek czy też puszek na herbaty, słodycze i zupy o bardzo nietypowych kształtach. Ponadto uważa się za lidera innowacji w technologii nadruków. – Wśród oferowanych przez Canpack lakierów jest wiele takich, które pozwalają wyróżnić opakowanie spośród innych – uważa Podrecka.
Nietypową realizacją spółki jest produkcja puszek do piwa dla Carlsberga. Wykorzystano tu tzw. koncepcję Snap Pack. Polega ona na łączeniu ze sobą puszek w wielopak za pomocą kleju, a nie plastikowych pierścieni opakowaniowych czy plastiku termokurczliwego. Co ważne, do produkcji wykorzystywane są kleje nadające się do recyklingu. Według Carlsberga to rozwiązanie może przynieść redukcję zużycia plastiku nawet o 76 proc.
Metalowe puszki o różnych kształtach (prostokątne, kwadratowe, okrągłe, owalne, w kształcie serca, samochodu czy kanek) i zdobione na wiele sposobów oferuje Artbox. Tym samym spółka próbuje zaspokoić wymagania firm, które mają potrzebę uzewnętrznienia ekskluzywności swoich produktów.