Kluczowe znaczenie odgrywają trendy związane z ekologią

Producenci opakowań z metalu muszą dbać, by wpływ ich wyrobów wywierany na środowisko naturalne był jak najmniejszy, co wymuszają również sami konsumenci.

Publikacja: 12.03.2019 20:55

Rynek opakowań z metalu, podobnie jak cała branża opakowaniowa, systematycznie się zmienia. Dla wielu firm kluczowe znaczenie mają trendy związane z ochroną środowiska. – W odniesieniu do ekologii opakowań ważne są elementy takie jak: projekt opakowania, czyli ecodesign, właściwości opakowania podczas użytkowania oraz jego cykl życia po pierwszym wykorzystaniu, a także oczekiwania konsumentów. Wiąże się to z wielowymiarowym podejściem do projektowania produktu, które powinno uwzględniać wpływ wywierany na środowisko naturalne podczas jego całego „cyklu życia", tj. na etapie doboru materiałów, produkcji, wprowadzenia na rynek, użycia i recyklingu – mówi Małgorzata Podrecka, wiceprezes Grupy Canpack. Jej zdaniem duże znaczenie przy projektowaniu ekologicznych opakowań mają też oczekiwania konsumentów. Ci coraz bardziej zdają sobie sprawę ze swojego wpływu na środowisko i podejmują decyzje zakupowe, kierując się nie tylko ich atrakcyjnością, ale także właściwościami ekologicznymi produktu i możliwościami jego późniejszej utylizacji.

Canpack po raz pierwszy wprowadził do sprzedaży puszkę o pojemności 0,33 l i średnicy 66 mm w 1994 r. Obecnie ma w swojej ofercie 20 rozmiarów aluminiowych puszek do napojów. Na tym nie koniec. – W odpowiedzi na rosnącą konkurencję cenową i wymogi środowiskowe kilka lat temu wdrożyliśmy program „Puszka Nowej Generacji", którego celem jest wypracowanie technologii pozwalającej na redukcję wagi puszki, a w efekcie obniżenie ilości surowca niezbędnego do jej wyprodukowania. Jak dotąd udało się nam osiągnąć 20-proc. redukcję grubości materiału (aluminium) niezbędnego do produkcji puszki – twierdzi Podrecka.

Canpack wprowadza do oferty nie tylko nowe rozmiary, ale i innowacyjne kształty puszek. Jako przykład podaje stworzenie tak unikalnego produktu jak trójkątny kształt butelek czy też puszek na herbaty, słodycze i zupy o bardzo nietypowych kształtach. Ponadto uważa się za lidera innowacji w technologii nadruków. – Wśród oferowanych przez Canpack lakierów jest wiele takich, które pozwalają wyróżnić opakowanie spośród innych – uważa Podrecka.

Nietypową realizacją spółki jest produkcja puszek do piwa dla Carlsberga. Wykorzystano tu tzw. koncepcję Snap Pack. Polega ona na łączeniu ze sobą puszek w wielopak za pomocą kleju, a nie plastikowych pierścieni opakowaniowych czy plastiku termokurczliwego. Co ważne, do produkcji wykorzystywane są kleje nadające się do recyklingu. Według Carlsberga to rozwiązanie może przynieść redukcję zużycia plastiku nawet o 76 proc.

Metalowe puszki o różnych kształtach (prostokątne, kwadratowe, okrągłe, owalne, w kształcie serca, samochodu czy kanek) i zdobione na wiele sposobów oferuje Artbox. Tym samym spółka próbuje zaspokoić wymagania firm, które mają potrzebę uzewnętrznienia ekskluzywności swoich produktów.

Na drugim biegunie zdaje się być FPS Polska, wytwarzająca kanistry, wiadra, butelki i puszki dla branży chemiczno-technicznej, gdzie kluczowe znaczenie mają nie walory estetyczne opakowań, ale jakościowe.

W segmencie opakowań z metalu coraz większe znaczenie odgrywa recykling. Tym samym ważne jest takie projektowanie, które eliminuje lub ogranicza do minimum substancje mogące sprawiać kłopot podczas powtórnego przetwarzania metalu. CP Recycling Organizacja Odzysku Opakowań to jeden z najważniejszych zakładów w Europie Środkowo-Wschodniej zajmujących się tą działalnością. Firma zajmuje się skupem i technologicznie zaawansowanym sortowaniem zużytych opakowań, które następnie trafiają do dostawców metalu, tam są przetapiane i przetwarzane na blachę aluminiową, z której ponownie produkowane są puszki.

Rynek opakowań z metalu, podobnie jak cała branża opakowaniowa, systematycznie się zmienia. Dla wielu firm kluczowe znaczenie mają trendy związane z ochroną środowiska. – W odniesieniu do ekologii opakowań ważne są elementy takie jak: projekt opakowania, czyli ecodesign, właściwości opakowania podczas użytkowania oraz jego cykl życia po pierwszym wykorzystaniu, a także oczekiwania konsumentów. Wiąże się to z wielowymiarowym podejściem do projektowania produktu, które powinno uwzględniać wpływ wywierany na środowisko naturalne podczas jego całego „cyklu życia", tj. na etapie doboru materiałów, produkcji, wprowadzenia na rynek, użycia i recyklingu – mówi Małgorzata Podrecka, wiceprezes Grupy Canpack. Jej zdaniem duże znaczenie przy projektowaniu ekologicznych opakowań mają też oczekiwania konsumentów. Ci coraz bardziej zdają sobie sprawę ze swojego wpływu na środowisko i podejmują decyzje zakupowe, kierując się nie tylko ich atrakcyjnością, ale także właściwościami ekologicznymi produktu i możliwościami jego późniejszej utylizacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu