Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy (art. 3 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; dalej: u.c.p.g.). W celu realizacji tych zadań gminy obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi (art. 3 ust. 2 pkt 3 u.c.p.g.).
Czytaj także: Jak ustalić opłaty za gospodarowanie odpadami
W zakresie gospodarowania odpadami na właścicielach nieruchomości ciąży m.in. obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, a także pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi (art. 5 ust. 1 pkt 1 i 3b u.c.p.g.). Ponadto właściciele nieruchomości mają obowiązek złożyć do wójta (odpowiednio burmistrza lub prezydenta miasta) deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ponosić tę opłatę na rzecz gminy na terenie której położone są ich nieruchomości (art. 6m ust. 1 i art. 6h u.c.p.g.).
Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz za pojemnik o konkretnej pojemności ustala rada gminy (art. 6k ust. 1 u.c.p.g.). Określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi rada gminy, bierze pod uwagę:
- liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę;