Gminie nie wolno dyskryminować cyrku ze zwierzętami

W debacie publicznej pojawiają się postulaty wprowadzenia zakazu wstępu na teren gmin cyrków, w których występują żywe zwierzęta. Brak jest jednak podstaw prawnych do wprowadzenia takiego zakazu.

Aktualizacja: 06.07.2019 09:26 Publikacja: 06.07.2019 02:00

Gminie nie wolno dyskryminować cyrku ze zwierzętami

Foto: Adobe Stock

Jednym ze sposobów pojawiających się w praktyce funkcjonowania gmin jest wydawanie przez wójtów zarządzeń w których zakazuje się organizowania występów cyrków ze zwierzętami na nieruchomościach należących do gmin. Wójtowie wydając takie akty prawne, wskazują najczęściej na swoją kompetencję do gospodarowania mieniem komunalnym wynikającą z art. 30 ust. 2 pkt 3) ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.) oraz gminnym zasobem nieruchomości na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Czytaj także: Prawa zwierząt: porzucanie i odbieranie trzeba uregulować

Z dotychczasowego orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że nie jest dopuszczalne wprowadzanie zakazu wynajmu gminnych nieruchomości przedsiębiorcom prowadzącym działalność cyrkową (zob. wyrok WSA we Wrocławiu z 25 października 2016, II SA/Wr 372/16, LEX nr 2176046). Inny pomysł mający na celu uniemożliwienie prowadzenia działalności cyrkowej z udziałem zwierząt został przedstawiony przez prezydenta Tomaszowa Mazowieckiego. W zarządzeniu, w którym określono stawki czynszów za bezprzetargowy wynajem komunalnej nieruchomości, określono je w następujący sposób: dla wesołego miasteczka lub cyrku bez udziału zwierząt określono stawkę dzienną 600 zł + VAT, z kolei dla cyrku z udziałem zwierząt kwota wynosiła 3 tys. zł + VAT.

Taki akt prezydenta zaskarżył w w/w trybie do sądu administracyjnego zainteresowany przedsiębiorca. Skarga była dopuszczalna ponieważ zarządzenie zostało wydane w sprawie z zakresu administracji publicznej (o czym decyduje jego władczy charakter), a także z uwagi na występowanie po stronie skarżącego interesu prawnego, który został naruszony działaniem prezydenta. Sąd podkreślił, że pojęcie „zarządzenia" w rozumieniu art. 101 ust. 1 u.s.g. (przepisu będącego podstawą prawną skargi) należy rozumieć szeroko. Taki akt nie musi być aktem prawnym (nie musi zawierać norm generalnych i abstrakcyjnych). Wystarczy, że ma on charakter władczy i rozstrzygający, oraz nie jest decyzją administracyjną. Z kolei interes prawny skarżącego został wywiedziony z art. 20 i 22 Konstytucji RP.

Takie stanowisko znajduje oparcie w nowszym orzecznictwie sądów administracyjnych odnoszącym się także do podobnych spraw: „Jakkolwiek naczelne zasady ustrojowe państwa nie są, co do zasady, przepisami mogącymi stanowić podstawę do wykazania się indywidualnym, jednostkowym interesem prawnym, a tym bardziej wskazania naruszenia tego interesu przez podmiot wnoszący skargę w trybie art. 101 ust. 1 u.s.g., to jednak normy konstytucyjne mogą stanowić podstawę do wykazania legitymacji skargowej wówczas, gdy formułują one w sposób bezpośredni obowiązek lub uprawnienie dla podmiotu, który skargę wnosi." (wyrok NSA z 21 czerwca 2018, I OSK 130/18, LEX nr 2513902).

Rozstrzygając o meritum sprawy sąd doszedł do wniosku, że nielegalne było przyjęcie stawek czynszów o ewidentnie dyskryminacyjnym charakterze. Sąd zauważył, że: „Utrudnianie organizowania przedstawień z udziałem zwierząt przyjmujące postać ustalenia dyskryminującej stawki czynszu dzierżawnego prowadzi w istocie do ograniczenia swobody prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie możliwości dostępu potencjalnych widzów do miejsca prowadzenia tej działalności, tj. cyrku" (wyrok WSA w Łodzi z 13 marca 2019, II SA/Łd 1112/18, LEX nr 2641293). Inne wątpliwości sądu dotyczyły należytego umocowania prawnego zaskarżonego aktu. Normy prawne zawarte w zarządzeniu mogą być skuteczne tylko względem jednostek organizacyjnie podległych organowi, który je wydał. Skutkiem przyjęcia zarządzenia określającego takie stawki najmu było mniej korzystne ukształtowanie pozycji prawnej przedsiębiorcy. Tym samym ustanowiono w nim normę prawną o charakterze powszechnie obowiązującym.

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 506)

podstawa prawna: Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2204 ze zm.)

Jednym ze sposobów pojawiających się w praktyce funkcjonowania gmin jest wydawanie przez wójtów zarządzeń w których zakazuje się organizowania występów cyrków ze zwierzętami na nieruchomościach należących do gmin. Wójtowie wydając takie akty prawne, wskazują najczęściej na swoją kompetencję do gospodarowania mieniem komunalnym wynikającą z art. 30 ust. 2 pkt 3) ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.) oraz gminnym zasobem nieruchomości na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów