Jakie wnioski płyną z badania? Przede wszystkim zdaniem studentów prawa nacisk na praktykę na polskich wydziałach wciąż jest zbyt mały. Ankietowani w 5-stopniowej skali jakość nauczania wiedzy praktycznej ocenili na 2,73 (w roku ubiegłym: 2,58). W pytaniu oprócz wiedzy praktycznej, studenci ocenili poziom przekazywanej wiedzy teoretycznej i wiedzy specjalistycznej. Te obszary wypadły zdecydowanie lepiej, odpowiednio otrzymując zbiorcza ocenę 3,82 i 3,10 (odpowiednio w roku ubiegłym: 3,85 i 2,94).
Czytaj także:
Z perspektywy ankietowanych studentów prawa istotne jest zdobywanie doświadczenia zawodowego oraz dodatkowych kwalifikacji już na etapie studiów. Większość planuje po studiach karierę prawniczą, a aż 2/3 z nich chce podejść do egzaminu na aplikacje. Wśród najpopularniejszych aplikacji są: radcowska (55%), adwokacka (44%), prokuratorska (29%) oraz sędziowska (27%). Po raz kolejny najwięcej osób chce w przyszłości wykonywać zawód radcy prawnego (44%).
Stowarzyszenie ELSA zwraca uwagę, że aż ponad 80% spośród studentów, którzy już mają doświadczenie zawodowe, nie otrzymywało wynagrodzenia lub było ono niższe niż minimalna stawka godzinowa. Jak zauważono, jest to problem, który pojawia się od lat i który jest ciężki do zwalczenia. Na drugim miejscu, jako istotny czynnik dla 45% ankietowanych (596) pojawia się odpłatność praktyk i wysokość wynagrodzenia (nastąpiła zmiana z rokiem ubiegłym – odpłatność praktyk spadła na drugie miejsce, natomiast elastyczność grafiku wysunęło się na szczyt). Natomiast, na trzecim miejscu wskazanym przez 45% ankietowanych jest charakter wykonywanej pracy (592 ankietowanych). - Odpowiedzi udzielane przez studentów na to pytanie mogą podkreślać to, że obecne pokolenie już na etapie studiów, podejmując dodatkową działalność zawodową, rozumie jak istotny jest work life balance i jak negatywnie może wpłynąć na człowieka charakter wykonywanej pracy, który nie jest stricte związany z tym co powinien student prawa robić na praktykach (w żartach nazywane parzeniem kawy) - piszą autorzy badania.