Działalność gospodarcza w mieszkaniu? Czemu nie, tym bardziej że można wydatki na jego zakup zaliczyć do podatkowych kosztów. Zgodziła się na to łódzka Izba Skarbowa (interpretacja nr IPTPB1/ 415-455/13-4/KO).
O interpretację wystąpił notariusz, który do tej pory prowadził działalność w wynajmowanym lokalu. Teraz kupił mieszkanie, które zgłosił jako siedzibę firmy. Rejent nie będzie w nim mieszkał, lokal w całości zostanie przeznaczony na działalność. Wymaga jednak remontu i zaadaptowania na potrzeby kancelarii notarialnej.
Po zakończeniu remontu prawnik zamierza wpisać mieszkanie do ewidencji środków trwałych i naliczać od niego odpisy amortyzacyjne. Zastanawia się jednak, jaką kwotę może zaliczyć w ten sposób do podatkowych kosztów. W wartości początkowej lokalu planuje uwzględnić cenę zakupu oraz koszty związane z aktem notarialnym.
Remonty i przeróbki
Zamierza też zwiększyć wartość lokalu o nakłady na remont i adaptację. Konkretnie chodzi o wykonanie toalet dla klientów i personelu, założenie instalacji alarmowej, elektrycznej, Internetu, zamontowanie drzwi, odnowienie ścian i podłogi, przerobienie kuchni na pokój socjalny dla pracowników. Wydatki te są udokumentowane fakturami, rachunkami, dowodami opłat i decyzjami administracyjnymi.
Czy to prawidłowe wyliczenie? Izba skarbowa uznała, że tak. Przypomniała, że lokale mieszkalne mogą być amortyzowane, jeśli są wykorzystywane w działalności gospodarczej. Podstawą amortyzacji jest wartość początkowa nieruchomości, czyli cena nabycia powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania jej do używania. Zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy o PIT są to m.in. opłaty notarialne. Zdaniem izby skarbowej wartość początkową zwiększają też koszty przystosowania środka trwałego do stanu zdatnego do używania, takie jak wydatki na remont.