PIT: Notariusz odliczy koszt biura od przychodu

Prawnik, który przerobił mieszkanie na kancelarię, może je amortyzować.

Publikacja: 04.11.2013 08:43

Kancelaria prawnika w mieszkaniu? Czemu nie, tym bardziej że można wydatki na jego zakup zaliczyć do

Kancelaria prawnika w mieszkaniu? Czemu nie, tym bardziej że można wydatki na jego zakup zaliczyć do podatkowych kosztów

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Działalność gospodarcza w mieszkaniu? Czemu nie, tym bardziej że można wydatki na jego zakup zaliczyć do podatkowych kosztów. Zgodziła się na to łódzka Izba Skarbowa (interpretacja nr IPTPB1/ 415-455/13-4/KO).

O interpretację wystąpił notariusz, który do tej pory prowadził działalność w wynajmowanym lokalu. Teraz kupił mieszkanie, które zgłosił jako siedzibę firmy. Rejent nie będzie w nim mieszkał, lokal w całości zostanie przeznaczony na działalność. Wymaga jednak remontu i zaadaptowania na potrzeby kancelarii notarialnej.

Po zakończeniu remontu prawnik zamierza wpisać mieszkanie do ewidencji środków trwałych i naliczać od niego odpisy amortyzacyjne. Zastanawia się jednak, jaką kwotę może zaliczyć w ten sposób do podatkowych kosztów. W wartości początkowej lokalu planuje uwzględnić cenę zakupu oraz koszty związane z aktem notarialnym.

Remonty i przeróbki

Zamierza też zwiększyć wartość lokalu o nakłady na remont i adaptację. Konkretnie chodzi o wykonanie toalet dla klientów i personelu, założenie instalacji alarmowej, elektrycznej, Internetu, zamontowanie drzwi, odnowienie ścian i podłogi, przerobienie kuchni na pokój socjalny dla pracowników. Wydatki te są udokumentowane fakturami, rachunkami, dowodami opłat i decyzjami administracyjnymi.

Czy to prawidłowe wyliczenie? Izba skarbowa uznała, że tak. Przypomniała, że lokale mieszkalne mogą być amortyzowane, jeśli są wykorzystywane w działalności gospodarczej. Podstawą amortyzacji jest wartość początkowa nieruchomości, czyli cena nabycia powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania jej do używania. Zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy o PIT są to m.in. opłaty notarialne. Zdaniem izby skarbowej wartość początkową zwiększają też koszty przystosowania środka trwałego do stanu zdatnego do używania, takie jak wydatki na remont.

Rozliczenie VAT

Prawnik zapytał też, czy w wartości początkowej lokalu powinien uwzględnić VAT od kosztów notarialnych. Twierdzi, że jest to możliwe, ponieważ kupował mieszkanie jako osoba prywatna i nie przysługiwało mu odliczenie podatku naliczonego. Nakłady na remont i adaptację zwiększą natomiast wartość początkową w kwocie netto, ponieważ wydatki te zostały poniesione już po wpisaniu lokalu do ewidencji działalności gospodarczej i dają prawo do odliczenia VAT. Fiskus zgodził się także z tym stanowiskiem. Zgodnie bowiem z art. 22g ust. 3 ustawy o PIT wartość początkową pomniejsza się o VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy nie przysługuje jego odliczenie (wtedy zwiększa wartość początkową).

WYDATKI NA DZIAŁALNOŚĆ

Co prawnik wrzuci w koszty

Właściciel kancelarii może do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć wydatki związane z działalnością gospodarczą, podobnie jak inni przedsiębiorcy. Są to – oprócz nakładów na siedzibę firmy i jej wyposażenie – przede wszystkim opłaty za telefon, Internet, rachunek bankowy, wydatki związane z samochodem (benzyna, remonty, wymiana opon) i komputerem, pensje pracowników, koszty służbowych wyjazdów. Musi tylko pamiętać o ich udokumentowaniu. Prawnicy mają natomiast problemy z odliczeniem opłat za przygotowującą ich do wykonywania zawodu aplikację. Fiskus uważa, że to wydatek poniesiony w celach osobistych i nie ma związku z przyszłymi przychodami z kancelarii. I mimo korzystnych dla podatników wyroków sądowych nie ustępuje.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu? Czemu nie, tym bardziej że można wydatki na jego zakup zaliczyć do podatkowych kosztów. Zgodziła się na to łódzka Izba Skarbowa (interpretacja nr IPTPB1/ 415-455/13-4/KO).

O interpretację wystąpił notariusz, który do tej pory prowadził działalność w wynajmowanym lokalu. Teraz kupił mieszkanie, które zgłosił jako siedzibę firmy. Rejent nie będzie w nim mieszkał, lokal w całości zostanie przeznaczony na działalność. Wymaga jednak remontu i zaadaptowania na potrzeby kancelarii notarialnej.

Pozostało 84% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"