Ranking najpopularniejszych kancelarii prawnych na świecie

Baker & McKenzie to najlepiej rozpoznawalna kancelaria na świecie – pokazują rankingi. Polskie firmy prawnicze też dbają o swój wizerunek. Sharplegal 2011 Global Elite Brand Index Report to ranking firmy Acritas zajmującej się badaniami branży prawniczej

Publikacja: 14.10.2011 04:55

Ranking najpopularniejszych kancelarii prawnych na świecie

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Ranking firmy analitycznej Acritas oparty jest na wskazaniach głównych prawników z największych międzynarodowych koncernów. Zdaniem Marka Rosińskiego z warszawskiego biura Baker & McKenzie osiągnięcie takiej pozycji było możliwe dzięki kultywowaniu wspólnych wartości we wszystkich biurach sieci oraz ich silnej pozycji na rynkach w poszczególnych krajach.

 

Najpopularniejsze marki

1. Baker & McKenzie

2. Freshfields Bruckhaus Deringer

3. Clifford Chance

4. Linklaters

5. Allen & Overy

6. Jones Day

7. Hogan Lovells

8. Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom

9. White & Case

10. DLA Piper

Sharplegal 2011 Global Elite Brand Index Report to ranking firmy Acritas zajmującej się badaniami branży prawniczej. Zestawienie oparte jest na punktacji wynikającej z ocen 963 szefów działów prawnych wielkich międzynarodowych korporacji. Odpowiadali na  pytania: która kancelaria prawnicza przychodzi im na myśl jako pierwsza; którą najbardziej cenią; które są im najlepiej znane z międzynarodowych transakcji i sporów sądowych.

 

Nazwisko to firma

Marka to reputacja kancelarii u klientów. Nie przypadkiem najczęściej biorą one nazwę od nazwisk założycieli. W tym biznesie znakiem rozpoznawczym jest bowiem renoma prawników, którzy bezpośrednio świadczą usługi. Zdaniem Katarzyny Królak z firmy doradczej Pure Concept w branży usług profesjonalnych marki osobiste przekładają się na wartość marki całej firmy.

W ostrej konkurencji to jednak nie wystarcza. Nie tylko wielkie międzynarodowe sieci prawnicze pracują nad utrwalaniem dobrego wizerunku w oczach aktualnych i potencjalnych klientów.

– Każda, nawet najmniejsza kancelaria powinna mieć swoją koncepcję marki – spójną, wyróżniającą, wynikającą ze strategii, a przede wszystkim taką, którą jest w stanie potwierdzić swoimi działaniami – twierdzi Ryszard Sowiński, doradca kancelarii. Dodaje, że firma prawnicza, chcąc stworzyć silną markę, musi nią żyć. Chodzi np. o własną kulturę organizacyjną, sposób funkcjonowania: świadczenia usług, komunikacji z klientami aż po logo i wygląd strony internetowej.

Paweł Chariasz, specjalista od marketingu w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, podkreśla, że jej wizerunek bazuje na renomie założycieli. Firma działa jednak od 20 lat, dlatego dziś o jej markę muszą dbać wszyscy prawnicy, którzy są jej wizytówką.

Ważna jest kultura wewnętrzna i wartości firmowe przekazywane kolejnym pokoleniom pracowników, system szkoleń, a także wsparcie prawników przez marketing – wymienia Paweł Chariasz. Według niego zarówno konkurenci, jak i klienci postrzegają markę kancelarii przede wszystkim przez pryzmat rankingów i publikacji rekomendujących prawników.

Bartłomiej Raczkowski kiedyś pracował w kancelarii SK&S, w której wyrobił sobie reputację jako specjalista od prawa pracy. Potem, wykorzystując tę renomę, założył własne biuro. Mówi, że myślał wtedy, jak wzmocnić jego markę. I nadal jest to w centrum jego uwagi.

Spójny przekaz

– Musi silnie kojarzyć się z prawem pracy, dlatego nie może pojawić się np. w kontekście transakcji kapitałowych czy prawa handlowego. Nie przyjmujemy zleceń tego rodzaju. To burzyłoby nasz wizerunek – wyjaśnia Bartłomiej Raczkowski. – Cały czas pamiętam, że kreowanie marki poprzez obecność prawników w mediach czy na konferencjach branżowych wymaga żelaznej konsekwencji – dodaje.

Rafał Chmielewski, specjalista od e-marketingu, zwraca uwagę, że dotychczas o pozycji prawnika decydowała np. liczba wygranych spraw.

Wraz z rozwojem technologii informatycznej, a także zmianami oczekiwań klientów kancelarii doskonałym rozwiązaniem może być również sieć w postaci bloga prawniczego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora i.walencik@rp.pl

Ranking firmy analitycznej Acritas oparty jest na wskazaniach głównych prawników z największych międzynarodowych koncernów. Zdaniem Marka Rosińskiego z warszawskiego biura Baker & McKenzie osiągnięcie takiej pozycji było możliwe dzięki kultywowaniu wspólnych wartości we wszystkich biurach sieci oraz ich silnej pozycji na rynkach w poszczególnych krajach.

Najpopularniejsze marki

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
ZUS
Obniżki składki zdrowotnej na razie nie będzie. Niektóre firmy zapłacą więcej
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku