Ranking najpopularniejszych kancelarii prawnych na świecie

Baker & McKenzie to najlepiej rozpoznawalna kancelaria na świecie – pokazują rankingi. Polskie firmy prawnicze też dbają o swój wizerunek. Sharplegal 2011 Global Elite Brand Index Report to ranking firmy Acritas zajmującej się badaniami branży prawniczej

Publikacja: 14.10.2011 04:55

Ranking najpopularniejszych kancelarii prawnych na świecie

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Ranking firmy analitycznej Acritas oparty jest na wskazaniach głównych prawników z największych międzynarodowych koncernów. Zdaniem Marka Rosińskiego z warszawskiego biura Baker & McKenzie osiągnięcie takiej pozycji było możliwe dzięki kultywowaniu wspólnych wartości we wszystkich biurach sieci oraz ich silnej pozycji na rynkach w poszczególnych krajach.

 

Najpopularniejsze marki

1. Baker & McKenzie

2. Freshfields Bruckhaus Deringer

3. Clifford Chance

4. Linklaters

5. Allen & Overy

6. Jones Day

7. Hogan Lovells

8. Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom

9. White & Case

10. DLA Piper

Sharplegal 2011 Global Elite Brand Index Report to ranking firmy Acritas zajmującej się badaniami branży prawniczej. Zestawienie oparte jest na punktacji wynikającej z ocen 963 szefów działów prawnych wielkich międzynarodowych korporacji. Odpowiadali na  pytania: która kancelaria prawnicza przychodzi im na myśl jako pierwsza; którą najbardziej cenią; które są im najlepiej znane z międzynarodowych transakcji i sporów sądowych.

 

Nazwisko to firma

Marka to reputacja kancelarii u klientów. Nie przypadkiem najczęściej biorą one nazwę od nazwisk założycieli. W tym biznesie znakiem rozpoznawczym jest bowiem renoma prawników, którzy bezpośrednio świadczą usługi. Zdaniem Katarzyny Królak z firmy doradczej Pure Concept w branży usług profesjonalnych marki osobiste przekładają się na wartość marki całej firmy.

W ostrej konkurencji to jednak nie wystarcza. Nie tylko wielkie międzynarodowe sieci prawnicze pracują nad utrwalaniem dobrego wizerunku w oczach aktualnych i potencjalnych klientów.

– Każda, nawet najmniejsza kancelaria powinna mieć swoją koncepcję marki – spójną, wyróżniającą, wynikającą ze strategii, a przede wszystkim taką, którą jest w stanie potwierdzić swoimi działaniami – twierdzi Ryszard Sowiński, doradca kancelarii. Dodaje, że firma prawnicza, chcąc stworzyć silną markę, musi nią żyć. Chodzi np. o własną kulturę organizacyjną, sposób funkcjonowania: świadczenia usług, komunikacji z klientami aż po logo i wygląd strony internetowej.

Paweł Chariasz, specjalista od marketingu w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, podkreśla, że jej wizerunek bazuje na renomie założycieli. Firma działa jednak od 20 lat, dlatego dziś o jej markę muszą dbać wszyscy prawnicy, którzy są jej wizytówką.

Ważna jest kultura wewnętrzna i wartości firmowe przekazywane kolejnym pokoleniom pracowników, system szkoleń, a także wsparcie prawników przez marketing – wymienia Paweł Chariasz. Według niego zarówno konkurenci, jak i klienci postrzegają markę kancelarii przede wszystkim przez pryzmat rankingów i publikacji rekomendujących prawników.

Bartłomiej Raczkowski kiedyś pracował w kancelarii SK&S, w której wyrobił sobie reputację jako specjalista od prawa pracy. Potem, wykorzystując tę renomę, założył własne biuro. Mówi, że myślał wtedy, jak wzmocnić jego markę. I nadal jest to w centrum jego uwagi.

Spójny przekaz

– Musi silnie kojarzyć się z prawem pracy, dlatego nie może pojawić się np. w kontekście transakcji kapitałowych czy prawa handlowego. Nie przyjmujemy zleceń tego rodzaju. To burzyłoby nasz wizerunek – wyjaśnia Bartłomiej Raczkowski. – Cały czas pamiętam, że kreowanie marki poprzez obecność prawników w mediach czy na konferencjach branżowych wymaga żelaznej konsekwencji – dodaje.

Rafał Chmielewski, specjalista od e-marketingu, zwraca uwagę, że dotychczas o pozycji prawnika decydowała np. liczba wygranych spraw.

Wraz z rozwojem technologii informatycznej, a także zmianami oczekiwań klientów kancelarii doskonałym rozwiązaniem może być również sieć w postaci bloga prawniczego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora i.walencik@rp.pl

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów