Jeśli darmowa pomoc prawna jest elementem budowy strategii marketingowej firmy, nie musi ona płacić podatku od wykonywanych nieodpłatnie usług. Tak uznała Izba Skarbowa w Warszawie (numer interpretacji: IPPP2/443-783/11-2/JO).
O interpretację wystąpiła kancelaria, która zamierza rozpocząć współpracę z fundacją. Zobowiązała się do świadczenia nieodpłatnie usług prawnych na rzecz organizacji pozarządowych. Fundacja będzie informować o działaniach kancelarii na swojej stronie internetowej, prezentować podjęte sprawy w mediach i materiałach promocyjnych. Przystąpienie do programu, oprócz wymiaru charytatywnego, jest elementem strategii wizerunkowej kancelarii.
We wniosku o interpretację prawnicy zadali dwa pytania: czy świadczone bezpłatnie usługi są obciążone VAT i czy mają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach wykorzystywanych do wykonywania tych usług?
Warszawska Izba Skarbowa stwierdziła, że darmowe usługi nie podlegają opodatkowaniu. Są bowiem związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Działania kancelarii mają wpływ na jej pozytywne postrzeganie na rynku gospodarczym jako podmiotu społecznie zaangażowanego oraz prowadzącego działalność charytatywną. Powinno to jej przynieść prestiż, a także zapewnić nowych klientów. Nie są więc spełnione przesłanki z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Przepis ten mówi, że podatek należny trzeba zapłacić od nieodpłatnego świadczenia usług, które nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Stołeczna Izba Skarbowa przyznała też, że kancelarii przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia nieodpłatnych porad.