Drogi zaliczone do transeuropejskiej sieci (istotne dla ruchu w Unii Europejskiej) zostaną dokładnie sprawdzane pod kątem bezpieczeństwa przyszłych podróżnych. Dlatego kandydat na audytora takich tras będzie musiał przeprowadzić dwa projekty audytów bezpieczeństwa na zakończenie szkolenia, nim zostanie dopuszczony do egzaminu. Wynika to z wchodzącego jutro w życie rozporządzenia dotyczącego szkoleń audytorów.
Takie analizy bezpieczeństwa na drogach będą przeprowadzane na kilku etapach budowanych i użytkowanych dróg. Dlatego pierwszy audyt na zakończenie szkolenia obejmie fazę dotyczącą sporządzenia takiego dokumentu na potrzeby decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji drogowej lub przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Drugi obejmie etap inwestycji przed wszczęciem postępowania o pozwolenie na budowę lub pierwszy rok użytkowania trasy.
Audyty mają eliminować takie zagrożenia na drodze jak np. złe oznakowanie czy elementy ograniczające kierowcom widoczność.
podstawa prawna: rozporządzenie ministra transportu z 14 września 2012 roku DzU z 28 września, poz. 1079