Zgodnie z belgijskim prawem podatkowym belgijskim rezydentem podatkowym jest osoba, która ma miejsce zamieszkania lub "siedzibę majątku" w Belgii. Belgijski kodeks podatkowy zakłada, że osoba ujęta w "rejestrze narodowym" jest rezydentem, chyba że zostanie udowodnione coś przeciwnego. Jeżeli w Belgii osiedla się rodzina danej osoby, to taka osoba uznawana jest za rezydenta podatkowego w Belgii. Pojęcie "miejsce zamieszkania" oznacza faktyczne przebywanie w kraju, natomiast pojęcie "siedziba majątku" odnosi się do miejsca, z którego zarządzane są określone składniki majątkowe.
Belgia podpisała traktaty o unikaniu podwójnego opodatkowania z wieloma krajami, w tym z Polską. Belgijscy rezydenci podatkowi opodatkowani są w Belgii od całości uzyskanych przez nich dochodów. Nierezydenci opodatkowani są jedynie od dochodów uzyskanych w Belgii.
Jeśli okres delegowania do Belgii nie przekracza roku, składki od wynagrodzenia wypłacanego takiemu pracownikowi odprowadzasz do naszego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W tym celu zgłaszasz się ZUS po zaświadczenia E 101 za każdą taką osobę na pierwszy okres delegowania lub E 102 w razie przedłużenia na kolejny rok. Dokumenty te potwierdzają objęcie pracownika systemem ubezpieczeń społecznych w Polsce. Gdy delegowany podlega jednak systemowi ubezpieczeń społecznych w Belgii, to zakład uiszcza za niego składki od wszelkiego rodzaju wynagrodzenia mu wypłacanego, także w naturze. Istnieją liczne wyjątki, obwarowane warunkami. Wysokość składek jest różna dla pracownika fizycznego i umysłowego. Składki za tego pierwszego wynoszą 58 proc. wynagrodzenia brutto, z czego 45 proc. finansuje pracodawca, a 13,07 proc. zatrudniony. Analogiczne stawki dla pracownika umysłowego wynoszą odpowiednio 48, 35 i 13,07 proc.
Składki odprowadza pracodawca. Za zaniedbania grozi mu kara w wysokości do 10 proc. zaległych kwot i konieczność zapłaty odsetek na poziomie 7 proc. w skali roku.
Pracodawca ma obowiązek kwartalnego deklarowania wysokości wynagrodzenia brutto wypłaconego pracownikom. Deklarację składa elektronicznie na stronie internetowej belgijskiego Urzędu Ubezpieczeń Społecznych.
Podziękowanie Artykuł powstał dzięki pomocy Inge Lamberts z firmy Claeys & Engels, belgijskiej kancelarii prawniczej specjalizującej się w prawie pracy, oraz Moniki Krzyszkowskiej-Dąbrowskiej z firmy Bartłomiej Raczkowski Kancelaria Prawa Pracy, polskiej kancelarii wyspecjalizowanej w prawie pracy. Obie firmy zrzeszone są w ius laboris, globalnym stowarzyszeniu kancelarii specjalizujących się w prawie pracy.
Belgijskie przepisy dotyczące prawa pracy
- Loi belge du 5 mars 2002 transposant la directive 96/71 CE du Parlement européen et du Conseil du 16 décembre 1996 concernant le détachement des travailleurs effectué dans le cadre d'une prestation de services et instaurant un régime simplifié de tenue des documents sociaux pour les employeurs qui détachent des travailleurs en Belgique
- Loi sur le travail du 16 mars 1971
- Arreté royal désignant les personnes investies d'un poste de direction ou de confiance, pour l'application de la loi sur la durée du travail, du 10 février 1965
- Loi concernant la protection de la rémunération des travailleurs du 12 avril 1965
- Loi sur le travail du 16 mars 1971
- Loi relative au bien-etre des travailleurs lors de l'exécution de leur travail du 4 aout 1996
- Loi sur le travail du 16 mars 1971
- Convention collective du travail no 64 du 29 avril 1997 instituant un droit au congé parental
- Lois relatives aux vacances annuelles des travailleurs salariés coordonnées le 28 juin 1971
- Arreté royal adaptant et coordonnant les dispositions légales relatives aux vacances annuelles des travailleurs salariés du 20 mars 1967
- Loi relative aux jours fériés du 4 janvier 1974, entrer en vigueur par l'arreté royal du 18 avril 1974
- Convention collective de travail no 25 du 15 octobre 1975 relative l'égalité de rémunération entre les travailleurs masculins et les travailleurs féminins
- Loi sur l'égalité de traitement entre hommes et femmes du 7 mai 1999
- Loi relative aux contrats de travail du 3 juillet 1978
- Loi sur le travail temporaire, le travail intérimaire et la mise de travailleurs la disposition d'utilisateurs du 24 juillet 1987
- Loi relative l'occupation des travailleurs étrangers du 30 avril 1999, entrer en vigueur par l'arreté royal du 9 Juin 1999
Internetowe źródła informacji
- www.employment.belgium.be
- socialsecurity.fgov.be
- fiscus.fgov.be
- limosa.be
- www.diplomate.be
- meta.fgov.be/pa/paa/framesetfrkgas.htm
Gdzie zgłaszać naruszenia prawa pracy
Delegowani pracownicy mogą zgłaszać naruszenia ich praw do inspektoratów pracy właściwych ze względu na miejsce pobytu pracownika. Adres ten powinien zostać umieszczony w regulaminie pracy pracodawcy. W Brukseli adres Inspektoratu Pracy to: Rue Ernest Blerot 1, 1070 Bruxelles (cbe.bruxelles@emploi.belgique.be).
Przydatne adresy
Regionalne urzędy pracy:
- Flandria
V.D.A.B. (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroesopleiding - Office flamand de l'Empoloi et de la Formation professionnelle)
Bld de l'Empereur 11, B - 1000 Bruxelles,
Tel. 0032 (0)2 506 15 11
Fax: 0032 (0)2 506 15 90
www.vdab.be
- Walonia FOREM
Bld Tirou 104, B - 6000 Charleroi,
Tel. 0032 (0)71 20 61 11
Fax: 0032 (0)71 20 65 13
www.forem.be
www.hotjob.be
W nowym cyklu artykułów piszemy o delegowaniu zatrudnionych przez polskie firmy do pracy za granicą. Tych tzw. pracowników delegowanych chronią przepisy wspólnotowe. Z kilkunastu cotygodniowych artykułów (zawsze w piątek) przedsiębiorcy dowiedzą się, na jakich warunkach ich zatrudniać, gdzie odprowadzać za nich składki i zaliczki podatkowe oraz jak sporządzać dla nich listę płac. Zachęcamy czytelników do przysyłania pytań na ten temat. Obiecujemy, że na wszystkie odpowiemy w cyklu lub poza nim. Zorganizujemy też kilka dyżurów eksperckich. Kiedy - poinformujemy na pierwszej stronie DOBREJ FIRMY.
Dotychczas w cyklu ukazały się artykuły o delegowaniu do pracy:
- 11 maja, w Hiszpanii,
- 18 maja, w Niemczech,
- 25 maja, w Portugalii,
- 1 czerwca, w Czechach.
Za tydzień pojedziemy do Bułgarii.