To w centrach usług wspólnych (SSC) międzynarodowych banków oraz instytucji finansowych i ubezpieczeniowych finansiści mieli w minionym roku największe szanse zarówno na oferty pracy, jak i podwyżki. To również tam proponowane kandydatom stawki notowały największy, dwucyfrowy wzrost, jak wynika z raportu płacowego firmy rekrutacyjnej Goldman Recruitment, który będzie opublikowany w środę. Ten wzrost jest efektem szybkiego rozwoju sektora nowoczesnych usług dla biznesu, który pod koniec ubiegłego roku zatrudniał ok. 250 tys. osób, z czego 14 proc. (czyli ok. 35 tys. specjalistów i menedżerów ) pracowało w centrach SSC firm finansowych i ubezpieczeniowych.
Globalne możliwości
Wojciech Wójtowicz, szef pionu Bankowości i Ubezpieczeń w Goldman Recruitment, zwraca uwagę, że globalny sektor usług finansowych, w tym zwiększające zatrudnienie centra SSC największych międzynarodowych banków (m.in. JP Morgan, Standard Charter, Goldman Sachs, Credit Suisse, UBS, BNY) oraz fintechy stały się silnym konkurentem bankowości pod względem pozyskiwania nowych talentów. To ich rozwój sprawił, że pomimo cięć zatrudnienia w bankach w ubiegłym roku liczba ofert pracy dla specjalistów od finansów wzrosła na portalu Pracuj.pl o prawie 6 proc., do 78 tys.
Sektor nowoczesnych usług finansowych całkiem dobrze wynagradza też pracowników. Według Piotra Knapika, menedżera w Goldman Recruitment, średni wzrost wynagrodzeń w centrach usług wyniósł w zeszłym roku 5 proc., a największe podwyżki (sięgające nawet 15 proc.) dotyczyły obszarów związanych z podatkami oraz funkcji wymagających znajomości francuskiego i niemieckiego. Według raportu menedżerom procesów finansowych proponowano przeciętnie 18,5–23,5 tys. zł. brutto miesięcznie, zaś najlepsze oferty sięgały 25 tys. zł (plus 10–15 proc. bonusu).
Liderzy zespołów mogli liczyć na 11,5–13,5 tys. zł przy najwyższych stawkach rzędu 15 tys. zł. – Siłą oferty międzynarodowych banków są perspektywy rozwoju i udziału w ciekawych projektach o skali globalnej – podkreśla Wójtowicz, dodając, że globalni liderzy w obszarze bankowości obok działalności typowo operacyjnej coraz częściej otwierają w Polsce swoje centra kompetencyjne, stawiając na innowacyjność i ulepszając dotychczasowe procesy.