1. W obowiązującym stanie prawnym pracodawcy, w tym zwłaszcza spoza sfery budżetowej, mogą we własnym zakresie regulować problematykę warunków zwrotu kosztów podróży służbowych pracowników (art. 77[sup]5 [/sup] § 3 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=76037]kodeksu pracy[/link]).
Postanowienia układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania mogą zatem regulować w sposób jednoznaczny także sposób obliczania diety za odcinek krajowej podróży służbowej przypadający w czasie odbywania podróży poza granicami kraju. Zdaniem departamentu praktyka w tym zakresie może być różna; może to być sumowanie czasu przejazdu na obszarze kraju, jak i rozdzielne traktowanie czasu przejazdu w drodze za granicę i z powrotem.
Na gruncie stosowania[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167998] rozporządzeń ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU nr 236, poz. 1990 ze zm.)[/link] oraz [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167999]poza granicami kraju (DzU nr 236, poz. 1991 ze zm.)[/link]
Departament Prawa Pracy zajmuje następujące stanowisko.Te rozporządzenia określają podstawowe warunki w zakresie wypłacania należności za podróże służbowe. W zakresie nieuregulowanym tymi przepisami pracodawcy we własnym zakresie podejmują decyzje odnośnie należnych pracownikowi świadczeń pieniężnych.
U pracodawcy stosującego te rozporządzenia MPiPS należałoby mieć na uwadze, że należność z tytułu diet oblicza się odpowiednio za czas od rozpoczęcia podróży/przekroczenia granicy polskiej do powrotu po wykonaniu zadania. Przy ustalaniu należności z tytułu diet przysługujących pracownikowi z tytułu podróży zagranicznej połączonej z przejazdem przez obszar kraju można – zdaniem departamentu – wziąć pod uwagę łączny czas trwania podróży.