Zarówno przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DFDE51C09A452FB3E98962623DB3CBDB?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link], jak i przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=375810951523474942D68C091E00009B?id=293420]ustawy o służbie cywilnej[/link], wprost wskazują podstawy zatrudniania odpowiednio pracowników samorządowych oraz członków korpusu służby cywilnej. Właściwy we wskazanym powyżej zakresie jest art. 4 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym pracownicy samorządowi mogą być zatrudniani na podstawie wyboru, powołania albo umowy o pracę. Z kolei z art. 3 ustawy o służbie cywilnej wynika, że członkowie korpusu służby cywilnej mogą być zatrudniani na podstawie mianowania albo umowy o pracę. Każda ze wspomnianych podstaw zatrudniania pracowników samorządowych czy członków korpusu służby cywilnej prowadzi do nawiązania stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=55DB6C844B45A18DBAF1E3A4A45D52DC?id=76037]Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)[/link], na co wskazuje użyty w obu ustawach termin „zatrudnienie”.

Zatem, żadna z tych ustaw nie przewiduje możliwości wykonywania przez pracowników samorządowych i członków korpusu służby cywilnej pracy na podstawie umów cywilnoprawnych. W oparciu o powyższe, wątpliwości odnośnie możliwości zatrudniania w samorządzie oraz w służbie cywilnej osób nieposiadających obywatelstwa polskiego na podstawie umów cywilnoprawnych są bezprzedmiotowe.

[i]Beata Skorek st. specjalista

Centrum Informacyjne Rządu[/i]