Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3910518AE5C0BCB9A77419891F53FEAF?id=358718]ustawy Prawo zamówień publicznych[/link] z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania.
Podstawa wykluczenia wykonawcy z postępowania nie wiąże się obecnie z samym wyrządzeniem przez wykonawcę szkody na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia publicznego. Aby wykluczyć wykonawcę z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które zostało wszczęte w dniu 24 października 2008 r. lub w terminie późniejszym, musi zostać spełniona dodatkowa przesłanka w postaci wydania prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego szkodę w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia. Tym samym obecnie to wydanie przez sąd prawomocnego orzeczenia stwierdzającego szkodę a nie samo wyrządzenie szkody stanowi przesłankę do wykluczenia wykonawcy z postępowania.
Stosownie natomiast do art. 24a ustawy Prawo zamówień publicznych niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający zobowiązany jest do przekazania jego odpisu Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, w celu niezwłocznego zaktualizowania na stronie internetowej Urzędu wykazu wykonawców, którzy wyrządzili ww. szkodę.
Ponadto stosownie do art. 154 pkt 5a Prezes Urzędu Zamówień Publicznych został zobowiązany do prowadzenia, ogłaszania i aktualizowania na stronie internetowej Urzędu wykazu wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu. Ponieważ orzeczenia, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych nie są wydawane w postępowaniu karnym lecz cywilnym, nie stanowią one podstawy dokonania jakiegokolwiek wpisu do Krajowego Rejestru Karnego.
Zarówno przepis art. 24a jak i art. 154 pkt 5a ustawy stanowią dopełnienie zasady wyrażonej w znowelizowanym art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dlatego też obowiązek umieszczania na stronie internetowej Urzędu wykazu wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, powinien mieć miejsce w odniesieniu do wykonawców w stosunku do których ww. orzeczenia zapadły w okresie, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.